WhatsApp GB Beramai-ramai Dibincangkan oleh Netizen, Ada Apa?

 


WhatsApp GB atau WA GB tiba-tiba sibuk dibincangkan oleh netizen sehinggalah mereka memasuki topik tren Twitter petang ini. Lalu apa perbezaan antara aplikasi ini dan WhatsApp yang asli?

WA GB menjadi tren buat kali pertama kerana pengguna Tiktok yang mengadu tanpa nama melalui akaun @subtanyarl. Pengguna TikTok mengatakan bahawa dia menjelaskan bahaya menggunakan WA GB melalui salah satu videonya, tetapi sebenarnya diserang oleh pengguna TikTok yang lain.

Kini terdapat lebih daripada 5,000 tweet mengenai WA GB di Twitter. Tweet pertama di akaun @subtanyarl juga telah di-retweet lebih dari 900 kali dan mendapat lebih dari 13 ribu suka.


Sebilangan besar balasan ke tweet ini datang dari netizen yang sekali lagi memberi amaran tentang bahaya penggunaan WA GB terhadap privasi pengguna.


"Selain melanggar privasi orang, wa gb juga berpotensi untuk melanggar privasi anda kerana tidak ada jaminan yang jelas bahawa data peribadi anda disimpan dengan selamat di pelayan mereka. Jika data peribadi anda tersebar, WhatsApp tidak dapat dipertanggungjawabkan.


Sementara itu, netizen lain yang menggunakan WA GB mengakui bahawa mereka boleh menggunakan banyak ciri yang tidak terdapat dalam aplikasi WhatsApp yang asal, seperti memindahkan sembang ke peranti lain, melihat status yang telah tamat tempoh, dan sebagainya.


Tetapi banyak netizen yang tidak biasa dan tertanya-tanya apa itu WA GB. WhatsApp GB, GBWhatsApp atau WA GB adalah aplikasi pihak ketiga yang diubahsuai yang tidak tersedia di mana-mana kedai aplikasi.


Terdapat banyak versi mod WhatsApp di pasaran. Selain WA GB terdapat juga WhatsApp Plus dan YoWhatsApp yang banyak digunakan oleh pengguna WhatsApp.


WA GB dan mod WhatsApp yang lain popular kerana mereka menawarkan lebih banyak ciri yang tidak terdapat dalam aplikasi asal seperti kunci kata laluan untuk mengunci perbualan rahsia, tema yang banyak, melihat status WhatsApp yang telah tamat tempoh, dan banyak lagi.


Kerana ia adalah hasil pengubahsuaian pihak ketiga, aplikasi ini dianggap tidak rasmi dan tidak sah oleh WhatsApp secara langsung. Pengguna juga harus memuat turun WA GB dari sumber yang tidak jelas, yang bermaksud ada risiko aplikasi ini disusupi oleh perisian hasad.


Apa yang lebih penting untuk diketahui, sembang dalam versi WhatsApp yang diubah suai ini tidak disulitkan, jadi penggodam atau mana-mana pihak dapat mengintip perbualan anda.


WA GB dan aplikasi serupa juga telah melanggar Syarat Perkhidmatan WhatsApp dan tidak mendapat sokongan rasmi dari WhatsApp kerana dasar keselamatan mereka tidak dapat disahkan.


Oleh kerana mereka tidak mendapat sokongan rasmi dari WhatsApp, akaun yang ditangkap menggunakan WA GB dan seumpamanya sering mendapat mesej yang mengatakan bahawa akaun mereka telah dilarang buat sementara waktu. Sekiranya anda tidak segera berpindah ke aplikasi WhatsApp rasmi, akaun ini berisiko dihapus secara kekal.