Hyperloop, Kereta Api Futuristik Penakluk Pesawat

 


Sistem pengangkutan massa masa depan akan semakin canggih sejak konsep hyperloop diperkenalkan sekitar tahun 2013. Ia berbentuk seperti kereta api, dan dikatakan bahawa kelajuannya melebihi seribu per jam.

Adakah jutawan teknologi Elon Musk yang pertama kali memperkenalkan konsep sistem pengangkutan ini. Hiplopop bergerak dengan membuat tekanan rendah yang membolehkan kapsul bergerak pada kelajuan yang sangat tinggi.


Infrastruktur hyperloop adalah garis khas dengan bentuk paip gergasi, dan kapsul di dalamnya untuk membawa penumpang atau kargo. Nah, paip gergasi dibuat dekat dengan vakum atau vakum yang menjadi kunci mengapa kapsul hyperloop dapat berjalan begitu cepat.


Sebabnya ialah ketumpatan udara yang nipis di dalam paip akan mengurangkan geseran antara kapsul dan udara di dalam paip. Jadi secara teori, hyperloop itu dikatakan menembusi kelajuan setara 1,207 km sejam, jauh lebih pantas daripada kapal terbang.


Kapsul dalam paip dirancang untuk mengapung, baik dengan kaedah bantalan udara atau dengan teknologi magnet. Hyperloop pada dasarnya serupa dengan kereta jenis magnetik levitasi (maglev), hanya kerana tidak terhalang oleh tekanan udara, kelajuannya jauh lebih tinggi.


Pada masa ini, pemain utama yang terlibat dalam pasaran teknologi hyperloop adalah Elon Musk's SpaceX tentu saja, maka ada Hyperloop Transportation Technologies, Hyperloop One, TransPod, dan Virgin Hyperloop.


Lima syarikat tersebut secara rutin melakukan percubaan hyperloop. Pelbagai negara sudah berminat untuk melaksanakan hyperloop pada masa akan datang. Hyperloop Transportation Technologies, misalnya, mengumumkan pada tahun 2017 bahawa ia akan menghadirkan hyperloop di AS, Slovakia, Abu Dhabi, Republik Czech, India, Brazil, Korea Selatan, dan Indonesia.


Pandemik global virus Corona juga mempengaruhi pasaran teknologi hyperloop. Beberapa negara telah menangguhkannya, tetapi kemudian ada optimisme bahawa hyperloop dapat menjadi sangat relevan selama pandemi dan sesudahnya.


Di AS, misalnya, pemerintah di sejumlah negara dan persekutuan menyedari pentingnya teknologi ini untuk melindungi pelancong dari populasi kepadatan tinggi di kereta api dan kapal terbang semasa krisis kesihatan seperti pandemi COVID-19.


Semasa wabak, hampir semua pengangkutan berkepadatan tinggi, dari syarikat penerbangan ke kereta api berkelajuan tinggi, hampir berhenti beroperasi. Cabaran yang dihadapi oleh sektor pengangkutan sangat besar dan beragam.

Di sinilah teknologi hyperloop sebenarnya optimis melihat peluang. Pada masa seperti sekarang, diperlukan mod pengangkutan yang mempunyai kepadatan rendah, tetapi jumlahnya tinggi. Sesuatu yang mempunyai dua kali kelajuan kapal terbang, tetapi lebih selamat daripada pengangkutan awam hari ini, boleh dipercayai, dan kebal terhadap semua jenis cuaca.

Previous Post Next Post

Contact Form