Terungkap, Sebab Tersembunyi Xi Jinping Terhadap Jack Ma


 Presiden China Xi Jinping, dilaporkan segera campur tangan menjinakkan Jack Ma dan syarikatnya. Dalam berita terkini, alasannya bukan hanya kerana pengasas Alibaba mengkritik sistem kewangan China dalam ucapannya, tetapi ada juga unsur politik.

Ucapan itu bertujuan untuk mengkritik sistem kewangan China yang sudah ketinggalan zaman, yang membuat marah pemerintah China dan Xi Jinping. IPO Ant Financial, syarikat fintech Jack Ma, dibatalkan. Malah Jack Ma sendiri tidak mengetahui nasibnya selama 3 bulan.


Namun, dipercayai bahawa Jack Ma tidak ditangkap atau dipukul oleh saksi serius, seperti yang dibuktikan oleh penampilannya baru-baru ini, walaupun hanya dalam video dalam talian. Boleh dikatakan bahawa dia hanya diberi pelajaran.


Nah, menurut laporan baru-baru ini dari Wall Street Journal yang memetik sumber-sumber yang berkaitan, ada indikasi bahawa Xi Jinping menangani Jack Ma dan Ant Financial kerana dikhuatiri ada aliran dana kepada lawan politik Xi dan ia boleh menjadi cabaran dalam masa depan.


Menurut WSJ, Beijing prihatin dengan struktur pemilikan kompleks Ant Financial. Terdapat sebilangan besar angka yang mungkin tidak disukai oleh Xi Jinping daripada IPO.


"Pada minggu-minggu sebelum raksasa fintech menjadi terbuka, siasatan pemerintah pusat yang sebelumnya tidak dilaporkan mendapati pemilikan kompleks Semut," kata WSJ,.

"Di sebalik lapisan kenderaan pelaburan yang memiliki kepentingan dalam syarikat itu adalah beberapa orang Cina yang kuat, termasuk mereka yang mempunyai hubungan dengan keluarga politik yang menghadirkan potensi cabaran kepada presiden Xi dan lingkaran dalamannya," tambah WSJ.


Sebagai contoh, salah satu pelabur Ant adalah Boyu Capital, sebuah syarikat yang diasaskan oleh Jiang Zicheng. Zhiceng adalah cucu bekas pemimpin China Jiang Zemin.


Itulah sebabnya IPO Ant Financial kemudian ditangani dan Jack Ma dijinakkan. Walaupun begitu, dikatakan bahawa Xi Jinping tidak akan bertindak terlalu kasar.


"Xi Jinping memberi tekanan pada perusahaan swasta besar, memastikan mereka bekerja untuk Parti, memastikan mereka tidak terlalu besar. Tidak ada syarikat swasta yang terlalu besar untuk dihukum," tambah Gregor seperti dikutip oleh ABC.


"Saya rasa Alibaba akan tetap menjadi syarikat besar dan Jack Ma pasti akan tetap menjadi ahli perniagaan yang penting. Tetapi sayapnya telah hilang," kata Gregor.

Previous Post Next Post

Contact Form