Maklumat Panggilan WhatsApp pada Ciri Status Tidak Menyerap Data Pengguna

Aplikasi pemesejan WhatsApp memberikan maklumat melalui fitur Status untuk semua penggunanya. Tujuannya adalah untuk membantu orang mendapatkan fakta terus dari WhatsApp mengenai kemas kini dasar terkini.


"Maklumat WhatsApp mengenai Status tidak menyerap data telefon bimbit atau data lain," kata seorang jurucakap WhatsApp ketika dihubungi.


Pada 29 Januari 2021, maklumat dari WhatsApp mula muncul di fitur Status pengguna. "WhatsApp kini berkongsi maklumat mengenai Status. Di sini anda dapat mengetahui maklumat dan fitur baru, ”tulis WhatsApp dalam fitur Status, Jumaat.


Pengarah Komunikasi WhatsApp APAC Sravanthi Dev menjelaskan, ini dibuat di sana kerana akhir-akhir ini banyak maklumat yang beredar beredar dan menimbulkan kekeliruan mengenai kemas kini dasar privasi WhatsApp.


"Info Status ini adalah inisiatif dari WhatsApp untuk membantu pengguna memahami bagaimana WhatsApp melindungi privasi dan keselamatan pengguna," kata Dev.


Dev juga menjelaskan bahawa pada masa akan datang, aplikasi yang dibuat oleh Facebook akan menggunakan 'Status' ini untuk menyampaikan kemas kini secara langsung kepada pengguna.


Catatan kemas kini pertama yang dimuat naik WhatsApp ke 'Status' bertujuan untuk mengesahkan bahawa WhatsApp, dan Facebook, tidak dapat melihat atau mengakses mesej pengguna kerana dilindungi oleh penyulitan hujung-ke-hujung.