Mengenal Samsung Find My Mobile, dapat mencari telefon pintar yang dicuri


 Satu topik di Twitter menarik perhatian netizen. Pencipta akaun ini menceritakan pengalamannya menemui semula telefon pintar Samsung yang diambil oleh orang lain.


Dalam cerita itu, akaun tersebut menceritakan kisah ayahnya, sebagai pemilik telefon pintar, menggunakan fitur Find My Mobile, yang terdapat di dalam peranti Samsung.


Seperti namanya, ciri ini membolehkan pengguna mencari alat yang hilang. Pada masa ini, ciri Find My Mobile dapat diakses melalui menu Tetapan pada perangkat Samsung.


Tetapi untuk dapat menggunakannya, pengguna harus terlebih dahulu memiliki akaun Samsung dan mengaktifkan fitur ini pada perangkat mereka. Selepas itu, pengguna dapat menggunakannya dengan segera untuk mengesan peranti mereka yang hilang.


Perkhidmatan Find My Mobile sendiri mempunyai beberapa ciri, salah satunya adalah menghantar lokasi terakhir peranti pengguna. Dengan cara ini, pengguna dapat mengetahui di mana lokasi peranti dapat dijumpai.


Untuk mengamankan peranti yang hilang dari jauh, pengguna juga dapat mengunci layar, sehingga tidak dapat disalahgunakan oleh orang lain.


Selain layar, pengguna juga dapat mengunci butang kuasa dan aplikasi Samsung Pay. Harap maklum, semua fungsi ini dapat diakses melalui laman web Find My Mobile Samsung.


Sekiranya anda telah menemui lokasi peranti, pengguna dapat menggunakan Find My Mobile untuk menghidupkan nada dering untuk peranti Samsung yang mereka cari.


Nada dering yang dikeluarkan segera ditetapkan ke volume maksimum selama satu minit agar mudah dicari.


Samsung juga telah mengemas kini kemampuan layanan Find My Mobile, sehingga pengguna masih dapat mengetahui lokasi perangkat walaupun tidak tersambung ke internet.


Namun, untuk melakukannya, pengguna mesti terlebih dahulu mengaktifkan fitur Mencari Luar Talian di Find My Mobile.


Menurut penjelasan dari laman web rasmi Samsung, ciri carian luar talian ini menggunakan peranti Galaxy lain di sekitar telefon pintar yang sedang dicari.


Kemudian, peranti lain ini akan berfungsi sebagai pembantu dengan menghantar isyarat ke pelayan yang berkongsi lokasi telefon pintar yang sedang dicari.


Kaedah ini bukan sahaja dapat digunakan untuk mencari tablet atau telefon pintar yang hilang. Pengguna juga dapat menggunakannya untuk mencari Galaxy Watch atau Galaxy Buds.


Selain digunakan untuk mencari perangkat Samsung yang hilang, Find My Mobile dapat digunakan oleh pengguna yang lupa kunci peranti mereka, termasuk PIN, kata laluan, dan cap jari dan iris.


Pengguna hanya perlu menetapkan semula kunci skrin dengan mengakses laman web Find My Mobile. Namun, harap diperhatikan, dengan mengatur ulang layar kunci, data PIN, kata laluan, cap jari dan iris pada perangkat akan dihapus.