Mod Keselamatan, Cara Twitter Menyekat Tweet Buruk


 Dalam acara 2021 Analyst Day,, Twitter mengakui bahawa ia sedang mengerjakan alat baru yang secara automatik akan mengesan dan menyekat akaun yang sering disalahgunakan oleh pengguna.

Tidak dijelaskan secara terperinci mengenai ciri ini. Walau bagaimanapun, tangkapan skrin yang dikongsi oleh syarikat menunjukkan pilihan mod Keselamatan yang pengguna dapat memilih untuk secara automatik menyekat akaun yang memaparkan Peraturan Twitter dan menonaktifkan akaun yang digunakan untuk menghina, bahasa kesat, atau ucapan benci.


Dilaporkan Engadget, fitur ini akan membatasi kemampuan seseorang untuk tweet kepada pengguna yang mengaktifkan fitur tersebut selama tujuh hari. Lebih-lebih lagi ia menunjukkan balasan kepada lebih sedikit orang. Twitter mengatakan bahawa ia akan mengirimkan pemberitahuan ke telefon bimbit pengguna untuk memberi tahu anda ketika alat itu menjalankan tugasnya.



Untuk makluman, ciri seperti ini sudah lama wujud. Namun, jika anda melihat sejarah, Twitter dianggap tidak begitu optimum dalam memantau platformnya yang menyebabkan gangguan terhadap beberapa individu.


Contohnya pada tahun 2018, CEO Twitter Jack Dorsey ditanya oleh Kongres mengapa syarikat memerlukan lebih dari lima jam untuk menghapus tweet kasar yang ditujukan kepada Meghan McCain.


Pada masa itu, Dorsey berjanji syarikat akan mengambil pendekatan yang lebih proaktif terhadap isu ini. Sejak itu, Twitter telah memperkenalkan algoritma penyederhanaan yang dikatakan telah mengesan lebih daripada 50% tweet kasar sebelum pengguna menandainya.


Twitter sendiri tidak memberikan maklumat mengenai kapan mod Keselamatan ini akan dilancarkan untuk penggunanya. Jadi kita tunggu sahaja.

Previous Post Next Post

Contact Form