Selepas Kereta Elektrik, Berikut Memperkenalkan Pesawat Elektrik!

 


Tenaga elektrik semakin banyak dipilih sebagai sumber tenaga kenderaan, bukan sahaja di dalam kereta tetapi juga di kapal terbang. Sebenarnya, nampaknya tidak lama lagi kita dapat melihat pesawat elektrik melambung tinggi.

Pada masa ini, terdapat sejumlah syarikat aeroangkasa atau institusi penerbangan yang sedang mengembangkan pesawat elektrik. Salah satunya adalah agensi angkasa AS NASA. Mereka mengembangkan pesawat masa depan berkuasa elektrik yang diperkenalkan pada 2019.


Ini menarik perhatian banyak pihak kerana teknologi pesawat elektrik baru diperkenalkan oleh agensi yang lebih terkenal dengan tanggungjawab luar angkasa.


Dikutip dari Reuters, Sabtu (26/2/2021) NASA memamerkan model awal pesawat berkuasa elektrik pertama di dunia pada tahun 2019, yang diberi nama X-57 Maxwell. Dalam enjin utama pesawat elektrik ini, 14 motor elektrik dibenamkan yang dikuasakan oleh bateri ion litium yang diubah.


Walaupun ini adalah pertama kalinya diperkenalkan kepada umum, pengembangan pesawat elektrik ini nampaknya telah berlangsung sejak 2015. Secara keseluruhan, reka bentuk X-57 Maxwell diadaptasi dari pesawat baling-baling enjin berkembar Tecnam P2006T buatan Itali. .


Walau bagaimanapun, NASA menjelaskan bahawa X-57 Maxwell masih memerlukan masa sebelum melakukan penerbangan ujian pertama. Untuk mengatasi rasa ingin tahu tentang pengalaman menggunakan pesawat elektrik, untuk sementara waktu NASA membuat simulator yang membolehkan jurutera dan juruterbang mengalami bagaimana rasanya menerbangkan X-57 Maxwell.


Bukan hanya NASA yang mengembangkannya. Malah ada pesawat elektrik yang berjaya dilancarkan di udara. 2020 menandakan kejayaan pembangunan teknologi pesawat berkuasa elektrik dengan kejayaan penerbangan Grand Caravan Cessna 208B. Pesawat komersial berkuasa elektrik terbesar mencatat rekod dengan terbang ke langit untuk pertama kalinya dan melakukan penerbangan tanpa pelepasan pada Mei 2020.


Grand Caravan Cessna 208B elektrik sepenuhnya berlepas dari landasan di Washington, Amerika Syarikat pada 28 Mei 2020 waktu tempatan, dan terbang selama 28 minit dengan kecepatan 114mph (183 km per jam). Pesawat ini, juga dikenal sebagai eCaravan, dapat menampung 10 hingga 14 penumpang, tetapi dalam penerbangan ujian perdana ini, juruterbang akan membawa pesawat tanpa penumpang.


magniX, pembuat enjin, berharap pesawat elektrik dapat memasuki perkhidmatan komersial pada akhir 2021 dan mempunyai jarak 160 km. Sebelum wabak COVID-19 melanda, penerbangan adalah sumber pelepasan karbon dan mendorong kecemasan iklim. Sejumlah syarikat juga mengusahakan pesawat berkuasa elektrik.


Ketua Pegawai Eksekutif magniX, Roei Ganzarski, mengatakan bahawa operasi pesawat pada masa ini sangat mahal dan mencemarkan alam sekitar. Sementara itu, pesawat elektrik 40-70% lebih murah setiap jam penerbangan.



"Itu bermakna syarikat penerbangan dapat menerbangkan lebih banyak pesawat ke lapangan terbang yang lebih kecil. Ini adalah pengalaman yang mengurangkan masa dari satu tempat ke tempat lain, tanpa pelepasan CO2 yang berbahaya," katanya seperti dikutip oleh The Guardian.


Ganzarski juga percaya bahawa semua penerbangan kurang dari 1.600 km akan elektrik sepenuhnya dalam 15 tahun akan datang. Namun, menurutnya, masalah tenaga bateri pada masa ini tidak berada pada kedudukan yang menjanjikan.


Untuk melakukan ini, memerlukan satu kejayaan besar dalam mengurangkan berat bateri sebelum pesawat besar dapat diterbangkan dengan jarak yang besar dengan kuasa elektrik sahaja. Sumber tenaga lain untuk pesawat yang juga diuji adalah sel bahan bakar hidrogen dan biofuel.


Industri penerbangan sangat terkawal dalam memastikan keselamatan. Tetapi magniX berharap dengan meningkatkan keupayaan pesawat berkuasa elektrik yang ada, proses pensijilan dapat diperoleh dengan lebih cepat untuk penciptaan kenderaan masa depan.

Previous Post Next Post

Contact Form