Sebab Bill Gates Lebih suka Android Daripada iPhone

 


Bill Gates menjadi tokoh terkenal lain yang menyertai Clubhouse untuk mempromosikan buku terbarunya. Dalam temu bual dengan wartawan Andrew Ross Sorkin, Gates membincangkan banyak topik, termasuk telefon bimbit yang dia gunakan hari ini.


Oleh kerana Clubhouse kini merupakan aplikasi eksklusif untuk iOS, ramai yang tertanya-tanya adakah pengasas bersama Microsoft telah beralih ke produk Apple, yang merupakan saingan syarikatnya.


"Saya sebenarnya menggunakan telefon Android," kata Gates, seperti dikutip oleh MacRumors, Sabtu (27/2/2021).



"Kerana saya ingin mengikuti semuanya, saya sering bermain dengan iPhone, tetapi yang sering saya bawa adalah Android," sambungnya.


Lelaki berusia 65 tahun ini nampaknya mempunyai alasan lain mengapa dia lebih suka Android daripada iPhone untuk penggunaan sehari-hari. Menurutnya, telefon Android lebih mesra dengan aplikasi Microsoft.


"Beberapa pengeluar Android memasang perisian Microsoft yang menjadikannya lebih mudah bagi saya. Mereka lebih fleksibel mengenai bagaimana perisian itu menghubungkan dengan sistem operasi," jelas Gates.


"Jadi itulah yang membuat saya akhirnya terbiasa. Banyak rakan saya mempunyai iPhone, jadi tidak ada yang benar-benar murni," sambungnya.


Pengasas bersama Clubhouse Paul Davison, yang terlibat dalam perbualan antara Gates dan Sorkin, mengatakan bahawa pada masa ini versi Android Clubhouse adalah keutamaan.


Dalam temu bual pada tahun 2019, Gates pernah mengakui bahawa kekalahan Microsoft terhadap Android menjadi platform bukan Apple adalah kesalahan terbesar sepanjang masa untuk syarikat yang berpangkalan di Redmond, Washington.


Tetapi ketika persaingan antara Windows Mobile, Android dan iOS bermula, Gates bukan peneraju Microsoft. Steve Ballmer merupakan CEO Microsoft dari tahun 2000 hingga 2014.


Semasa menerajui Microsoft, Ballmer pernah memandang rendah iPhone. Tetapi pada akhirnya Windows Mobile tidak dapat bersaing dengan Android atau iOS dan telah dihentikan oleh Microsoft.


Dalam perbincangan di Clubhouse, Gates menjawab banyak pertanyaan termasuk mengenai kegiatannya di media sosial dan hobinya di tengah wabak itu. Dia mengaku mempunyai akaun Twitter rahsia untuk bersenang-senang dan sering menghabiskan masa menonton siri televisyen di Netflix.


"Sebaik sahaja saya sedar empat jam telah berlalu. Anda hanya duduk di sana dan episod seterusnya bermula," katanya.

Previous Post Next Post

Contact Form