Pembangun Permainan Cyberpunk 2077 Kena serangan Ransomware

 


CD Projekt Red, pengembang permainan Cyberpunk 2077, menjadi mangsa serangan ransomware oleh penggodam yang mengaku berjaya mengakses rangkaian dalamannya, mengenkripsi beberapa peranti, dan mengumpulkan data tertentu.

Dalam catatan di akaun Twitter rasminya, CD Projekt berkongsi surat tebusan yang ditinggalkan oleh penggodam. Dalam suratnya, penggodam mengaku memiliki salinan kod sumber untuk beberapa permainan popular yang dibuat oleh CD Projekt, termasuk Cyberpunk 2077, The Witcher 3 dan Gwent.


Penggodam juga mengancam akan melepaskan kod sumber beserta dokumen hukum, pekerjaan, dan kewangan internal jika permintaan mereka tidak dipenuhi.


CD Projekt diberikan 48 jam oleh penggodam untuk menghubungi mereka tetapi syarikat itu mengatakan bahawa mereka tidak akan berunding atau mematuhi permintaan tersebut.


"Kami tidak akan tunduk pada tuntutan atau berunding dengan aktor tersebut, walaupun kami sadar bahawa ini dapat menyebabkan pelepasan data yang dikompromikan," kata CD Projekt .


"Kami mengambil langkah-langkah yang diperlukan untuk menangani akibat pembebasan itu, khususnya dengan mendekati mana-mana pihak yang mungkin terpengaruh oleh pelanggaran tersebut," lanjutnya.


Kemas kini Penting pic.twitter.com/PCEuhAJosR


- CD PROJEKT MERAH (@CDPROJEKTRED) 9 Februari 2021


Selanjutnya, CD Projekt mengatakan bahawa mereka telah mengamankan infrastruktur IT dan mula memulihkan data dari sandaran yang masih utuh. Syarikat Poland juga telah memberitahu pihak berkuasa yang berkaitan dan pakar forensik IT.


CP Projekt memastikan tidak ada data pemain yang disimpan pada sistem yang telah dikompromikan oleh penggodam. Namun, berdasarkan surat tebusan yang ditinggalkan oleh penggodam, beberapa data pekerja dicuri.


Serangan ransomware ini mengikuti pelancaran Cyberpunk 2077 yang bermasalah. Permainan yang ditunggu-tunggu ini dilancarkan dengan banyak masalah dan masalah prestasi pada PC dan hampir tidak dapat dimainkan di konsol permainan.


Sony telah menarik Cyberpunk 2077 dari PlayStation Store dan menawarkan pengembalian wang kepada pemain, sementara Microsoft juga menawarkan pengembalian dana.


Kerana pelepasan Cyberpunk 2077 yang tidak kemas, CD Projekt telah menjadi sasaran banyak pengkritik. Dalam suratnya, penggodam mengatakan kejadian ini akan menjadikan gambar CD Projekt Red menjadi lebih teruk lagi.


"Imej awam anda akan merosot dan orang akan melihat betapa buruknya syarikat anda berfungsi. Pelabur akan kehilangan kepercayaan terhadap syarikat anda dan stok akan jatuh lebih rendah," tulis penggodam dalam surat tebusannya.

Previous Post Next Post

Contact Form