Duh, keluarga Mark Zuckerberg Ikut Jadi Sasaran Rasisme

 


Peningkatan tindakan rasis dan kebencian terhadap orang Amerika Asia telah dikritik oleh banyak pihak, termasuk syarikat teknologi tinggi. Mark Zuckerberg, CEO dan pengasas Facebook, juga berbicara. Lebih-lebih lagi, isterinya Priscilla Chan, berketurunan Asia.

"Rasisme terhadap masyarakat Asia sayangnya bukan hal baru, tetapi retorik mengenai pandemi sekali lagi menjadikannya fokus yang lebih tajam. Saya melihatnya memberi kesan kepada ahli keluarga saya sendiri dan beberapa rakan kami," tulis Zuck di Facebook.


"Semua mesej solidariti memberi saya harapan dan saya menghargai anda semua kerana suara anda didengar untuk berdiri bersama masyarakat dan memerangi kebencian," tambahnya.

Isteri Mark Zuckerberg Priscilla Chan juga berbicara. "Kebencian membuat kita lebih teruk. Orang Asia Asia adalah orang Amerika yang tanpa lelah membina komuniti kita dan masa depan yang lebih baik. Kita tidak boleh mengabaikan apa yang berlaku di Atlanta, kita harus berdiri bersama dan memastikan semua orang selamat," tulisnya.


Seperti yang dilaporkan, 8 orang mati dalam penembakan di Atlanta, 6 daripadanya adalah wanita keturunan Asia. Pelaku telah ditangkap dan walaupun motifnya masih dalam siasatan, banyak yang percaya suspek menyasarkan orang keturunan Asia.


Sebelumnya, tokoh-tokoh dalam dunia teknologi juga telah menyuarakan kritikan. "Penyebaran COVID-19 diikuti oleh dua tren mengerikan, keganasan terhadap wanita dan peningkatan keganasan terhadap orang Amerika Asia. Pembunuhan di Atlanta memilukan. Kami tidak boleh seperti ini," tulis Melinda Gates di akaun Twitter rasminya .


"Tidak ada tempat untuk membenci di Xbox. Pasukan Xbox prihatin terhadap keganasan dan perkauman dalam komuniti Asia. Kepada semua pemain Asia, saya ingin anda tahu bahawa kami melihat anda, mendengar anda dan kita mesti bekerjasama untuk #StopAsianHate, "tulis bos. Xbox, Phil Spencer.


"Di Amazon, kami berdiri bersama masyarakat Asia Amerika dan Kepulauan Pasifik. Kami komited untuk membantu membina sebuah negara dan dunia di mana setiap orang dapat hidup dengan bermaruah dan bebas dari rasa takut," kata Amazon.

Previous Post Next Post

Contact Form