Isteri Bill Gates mengutuk pembunuhan 6 wanita keturunan Asia


 Lapan orang, termasuk sekurang-kurangnya enam wanita keturunan Asia, mati dalam penembakan di tiga lokasi berbeza di Atlanta. Suspek kini telah ditangkap. Pemimpin teknologi, termasuk isteri Bill Gates, juga mengkritik keganasan terhadap orang Asia yang baru-baru ini meletus di Amerika.

Walaupun polis belum mengungkap motif mereka, banyak yang percaya serangan itu berdasarkan kebencian terhadap orang Asia. Keadaan itu dipicu oleh maklumat yang menyalahkan orang Asia kerana penyebaran COVID-19.


"Penyebaran COVID-19 diikuti oleh dua tren mengerikan, keganasan terhadap wanita dan peningkatan keganasan terhadap orang Amerika Asia. Pembunuhan di Atlanta memilukan. Kami tidak boleh seperti ini," tulis Melinda di akaun Twitter rasminya.


Terdapat juga kritikan dari Microsoft. "Tindakan kebencian dan keganasan terus muncul, termasuk serangan mengerikan semalam terhadap anggota masyarakat Asia. Kami marah dan sedih dan mulai hari ini kami lebih bertekad untuk menyatukan orang di seluruh dunia dalam mempercepat kerja yang diperlukan untuk mendorong perubahan," mereka juga mengatakan di Twitter.


"Tidak ada tempat untuk membenci di Xbox. Pasukan Xbox prihatin terhadap keganasan dan perkauman dalam komuniti Asia. Kepada semua pemain Asia, saya ingin anda tahu bahawa kami melihat anda, mendengar anda dan kita mesti bekerjasama untuk #StopAsianHate, "tulis bos. Xbox, Phil Spencer, dipetik dari Geek Wire.


"Di Amazon, kami berdiri bersama masyarakat Asia Amerika dan Kepulauan Pasifik. Kami komited untuk membantu membina sebuah negara dan dunia di mana setiap orang dapat hidup dengan bermaruah dan bebas dari rasa takut," kata Amazon.


Pihak berkuasa mengatakan masih terlalu awal dalam siasatan untuk mengetahui apakah mangsa menjadi sasaran kerana keturunan atau etnik keturunan Asia mereka.


Walau bagaimanapun, kumpulan penyokong Stop AAPI Hate [Orang Asia Amerika dan Kepulauan Pasifik] menggambarkan kejadian itu sebagai "tragedi yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata".

Previous Post Next Post

Contact Form