Legend of Zelda: BOTW kelihatan mewah dalam resolusi 8K dan Ray Tracing

 Legend of Zelda: Breath of the Wild (BOTW) adalah salah satu permainan grafik yang paling menakjubkan di Nintendo Switch.

Status ini masih layak disematkan hari ini, empat tahun selepas permainan dilancarkan. Namun, ternyata BOTW masih mempunyai banyak potensi tersembunyi, terutama dari segi grafik.


Ini kerana kemampuan pemprosesan grafik pada Switch memang terhad. Semasa menjalankan BOTW pada sistem yang lebih berkuasa, ia menunjukkan peningkatan grafik yang sangat ketara. Mewah!



Digital Dreams, saluran YouTube, baru-baru ini menyiarkan video yang menunjukkan BOTW dimainkan pada resolusi 8K lengkap dengan pengesanan sinar diaktifkan. Kenapa, bagaimana?


Rupanya Digital Dreams memainkan versi Wii U dari BOTW melalui emulator bernama Cemu, yang digunakan untuk bermain permainan Wii U di PC.




Beberapa pilihan yang diaktifkan dalam emulator adalah pencahayaan jejak sinar global (RTGI) yang dibuat oleh Pascal Glicher, serta mod REVO Reshade Redux, yang juga berfungsi untuk menghilangkan kontras dan ketepuan yang terlalu keras.


Sudah tentu, PC yang digunakan mempunyai spesifikasi monster. Kerana menjalankan permainan melalui emulator tentunya memerlukan kemampuan memproses yang lebih tinggi daripada menjalankan permainan secara asli.


PC yang digunakan adalah pemproses AMD Ryzen 9 3900X, RTX 3090 GPU, dan RAM 32GB. Di bawah ini adalah video BOTW yang dimainkan pada resolusi 8K, di mana Link dilihat menjelajah Korok Forest, yang terkenal sebagai kawasan yang paling memerlukan grafik dalam permainan.



Legend of Zelda: BOTW kelihatan mewah dalam resolusi 8K dan Ray Tracing Legend of Zelda: BOTW kelihatan mewah dalam resolusi 8K dan Ray Tracing Reviewed by thecekodok on 4:20:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.