Lou Ottens, Pencipta Kaset dan CD Audio, Mati


 Bagi anda peminat muzik, anda mesti tahu mengenai kaset audio. Nah, penemu pita kaset audio, Lou Ottens, dilaporkan telah meninggal dunia.

Jurutera dari Tanah Kincir Angin itu meninggal pada usia 94 tahun. Akhbar NRC Handelsblad pertama kali melaporkan bahawa Ottens meninggal dunia pada 6 Mac di Duizel, Belanda.


Ottens dilahirkan di Bellingwolde pada tahun 1926, tetapi dibesarkan di Hilversum. Minat untuk peralatan bunyi bermula dari usia muda.


Sebagai remaja, semasa pendudukan Jerman, Ottens membina radio sendiri sehingga dia dapat menerima siaran Radio Orange. Dia melengkapkan perangkat dengan antena arah kuno, yang disebutnya 'Germanenfilter', kerana ia menghindari gangguan yang digunakan oleh Nazi.


Setelah memperoleh ijazah kejuruteraan, Ottens segera mula bekerja di kilang Philips di Hasselt, Belgium pada tahun 1952. Masa kejayaannya bermula pada tahun 1960, ketika dia dinaikkan pangkat menjadi ketua jabatan Pembangunan Produk yang baru ditubuhkan.


Ottens ditugaskan untuk mencipta teknologi baru untuk pasaran. Dalam setahun dia mencipta EL 3585, pita perakam mudah alih pertama Philips yang menjual lebih dari satu juta unit.


Satu lagi kejayaan berlaku dua tahun kemudian. Beberapa syarikat mencari pengganti yang lebih kompak untuk sistem pita reel-to-reel yang mesra pengguna.


"Pita dibuat kerana tidak senang dengan alat rakaman yang ada, sesederhana itu," kata Ottens dalam temu bual.


Dia menunjukkan bongkah kayu yang sesuai di dalam poket dalam jaketnya dan memutuskan inilah bentuk kaset muzik kecil.


Akhirnya, kaset konsep dapat dimasukkan ke dalam kotak plastik dan boleh dimainkan semula dan pada tahun 1963. Rakaman pertama disajikan di pameran elektronik dengan teks 'lebih kecil daripada sebungkus rokok!'.


Pada majlis itu, sekumpulan peserta Jepun mengambil gambar dan beberapa saat kemudian salinan kaset Otten muncul di Jepun, dalam berbagai ukuran yang lebih besar.


"Ia tidak berfungsi seperti itu, akan menjadi tidak kemas," kata Ottens.


Dia kemudian terbang ke Jepun dan membuat perjanjian dengan Sony untuk menjadikan mekanisme yang dipatenkan oleh Philips sebagai standard. Terdapat lebih daripada 100 bilion kaset yang telah terjual di seluruh dunia sejak diperkenalkan hingga kini.

Pada tahun 1972, Ottens menjadi pengarah audio di Philips 'NatLab, di mana dia terlibat dalam inovasi muzik seterusnya, pengembangan CD (Compact Disk). Setelah beberapa percubaan yang tidak berjaya dengan cakera analog, pasukan pembangunan memutuskan bahawa hanya ada satu penyelesaian untuk pembawa bebas bunyi - penyimpanan audio digital.


Sekali lagi, perkongsian dibuat dengan Sony. Hasil kerjasama antara Philips dan syarikat elektronik Jepun dengan mengeluarkan CD kepada umum pada tahun 1980. Hingga kini, 200 bilion CD telah terjual di seluruh dunia.


Pada tahun 1986 Ottens bersara tetapi dia sering ditanya apakah dia bangga dengan penemuannya yang membolehkan berjuta-juta orang mendapat akses kepada muzik. Jawapannya sangat rendah hati.


"Saya tidak mempunyai 'telefon tersembunyi'," kata Ottens dalam temu bual.


Dia menekankan bahawa kedua penemuan itu adalah usaha berpasukan. Ottens menyebut bahawa penyesalannya yang paling besar adalah bahawa bukan Philips, tetapi Sony yang mencipta aplikasi yang dianggapnya sesuai untuk kaset, Walkman. "Masih sakit," katanya.


Ottens ditanya mengenai kebanggaan kaset. Seperti yang terkenal, kaset telah mengalami lonjakan populariti yang tidak dijangka dalam beberapa tahun kebelakangan ini.


Menurut Syarikat Carta Rasmi UK, penjualan kaset pada separuh pertama tahun 2020 meningkat 103% berbanding jangka masa yang sama tahun sebelumnya. Dan di AS, menurut Nielsen Music, penjualan kaset meningkat 23% pada tahun 2018 berbanding tahun sebelumnya.


"Tidak ada yang mengalahkan suara CD," tegasnya.

Lou Ottens, Pencipta Kaset dan CD Audio, Mati Lou Ottens, Pencipta Kaset dan CD Audio, Mati Reviewed by thecekodok on 6:23:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.