Perbezaan Poco M3 dan Redmi 9T, serupa tetapi tidak sama


Xiaomi diketahui telah melancarkan dua telefon pintar baru yang menyasarkan segmen tahap kemasukan awal tahun ini. Dua telefon pintar itu ialah Poco M3 dan Redmi 9T.



Dari segi penampilan, kedua-dua telefon pintar memang berbeza dari segi reka bentuk. Tetapi jika anda melihat lebih dalam, kedua-dua peranti sebenarnya mempunyai banyak persamaan.




Persamaan pertama adalah pada ukuran skrin yang dimilikinya. Kedua-dua Poco M3 dan Redmi 9T mempunyai layar berukuran 6.53 inci dengan resolusi Full HD Plus.




Selain itu, chipset tertanam tidak berbeza. Kedua-duanya menggunakan Snapdragon 662 yang digabungkan dengan memori 4GB RAM / 64GB RAM dan 6GB RAM / 128GB RAM.




Bukan itu sahaja, Poco M3 dan Redmi 9T juga dilengkapi dengan bateri berkapasiti 6,000mAh dan menyokong pengecasan pantas 18 watt. Pengimbas cap jari juga diletakkan di sisi telefon pintar.




Kedudukan penyambung di bahagian bawah dan atas badan telefon pintar ternyata sama. Ini dapat dilihat dari gambar di Poco M3 dan Redmi 9T di bawah.




Adapun perbezaannya, seperti disebutkan di atas, keduanya jelas berbeda. Poco M3 mempunyai badan plastik dengan tekstur seperti kulit, sementara Redmi 9T masih diperbuat daripada plastik tetapi mempunyai kesan kaca.




Susunan kamera juga sedikit berbeza. Walaupun kedua-duanya disusun secara menegak, Redmi 9T mempunyai satu lensa lebih banyak daripada Poco M3.




Kedua-dua Poco M3 dan Redmi 9T mempunyai lensa utama 48MP, lensa makro 2MP dan sensor kedalaman 2MP. Tetapi di samping itu, terdapat lensa ultra lebar 8MP pada Redmi 9T.




Kedua-duanya juga menjalankan Android 10 dengan MIUI 12, tetapi Poco M3 dilengkapi dengan MIUI untuk Poco.




Perbezaan yang cukup ketara ialah pelancar ini mempunyai fungsi laci aplikasi, berbeza dengan MIUI di mana semua aplikasi dipaparkan di halaman utama.




Untuk harganya, kedua-duanya juga mempunyai perbezaan, walaupun tidak jauh. Harga Poco M3 bermula dari IDR 1,799,000, sementara Redmi 9T dijual mulai IDR 1,999,000.




Dengan persamaan dan perbezaan antara kedua-dua telefon pintar itu, bagaimana pengguna memilih antara Poco M3 dan Redmi 9T?




Kedua-dua telefon pintar itu sebenarnya menyasarkan segmen yang berlainan.




Dalam bahasa reka bentuk, keduanya jelas berbeza. Poco M3 mempunyai reka bentuk yang ditujukan untuk orang muda, sementara Redmi 9T lebih umum



Redmi 9T menawarkan ciri yang lebih komprehensif atau hadir sebagai peranti serba boleh. Berbeza dengan Poco M3 yang ditujukan untuk segmen peminat teknologi.




Di samping itu, walaupun mempunyai susunan kamera yang serupa, telefon pintar Redmi baru ini mempunyai satu lensa lebih banyak daripada Poco M3. Ini kerana Redmi 9T mempunyai lensa ultra lebar 8MP yang tidak terdapat pada Poco M3.




Selain itu, Poco M3 dilengkapi dengan MIUI untuk Poco yang berbeza dari MIUI biasa. Atas sebab ini, jika pengguna yang ingin mengalami MIUI yang lebih lengkap dapat memilih Redmi 9T

Previous Post Next Post

Contact Form