Wah! Space Hotel Angkasa Lepas akan dibuka pada tahun 2027


 Pelancongan angkasa lepas mungkin banyak didengar akhir-akhir ini. Tetapi bagaimana dengan hotel ruang angkasa yang dikatakan dibuka dalam masa kurang dari satu dekad?

Ya, cita-cita itu bukan cerita fiksyen, tetapi mimpi yang ingin direalisasikan oleh Yayasan Gateway ketika pertama kali mengumumkannya pada tahun 2019. Konsepnya adalah mengembangkan sesuatu yang lebih konkrit yang disasarkan untuk melayani pelanggan pada tahun 2027.


Seperti dikutip dari Mashable, Sabtu (6/3/2021) hotel ruang angkasa pertama yang mengapung di atas atmosfer Bumi disebut Stasiun Voyager, yang memiliki gaya seperti kapal pesiar, kecuali ia 'berlayar' di angkasa.


Di Stesen Voyager ini, pengunjung akan menikmati pemandangan luar biasa, dalam bentuk planet Bumi yang dilihat dari angkasa dengan latar belakang alam semesta yang megah, menikmati graviti sifar, hingga melihat objek angkasa. Aktiviti tidak pernah dijumpai di Bumi.


Sekiranya anda melihat foto konsep yang beredar, Stesen Voyager ini dilengkapi dengan bar, restoran, gim, dan kemudahan rekreasi lain.


Reka bentuk yang ditawarkan dijanjikan bahawa hotel ruang ini akan mempunyai kesan kemewahan dan keanggunan. Bentuknya juga dikatakan tidak kaku seperti yang dilihat di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS), sebaliknya ingin menunjukkan interior yang lebih ambien di dalamnya, sehingga warga Bumi tertarik untuk menginap di hotel ruang angkasa ini.


Di samping itu, bulatan menyerupai roda dan kemudian berputar, ia akan memberikan graviti buatan. Pengunjung ke hotel ruang angkasa ini dapat melakukan aktiviti mereka dengan mudah.


Satu perkara yang mengejutkan ialah Stesen Voyager dimulakan pada tahun 2026. Sekiranya anda melihat rancangan untuk membuka hotel pada tahun berikutnya, sudah tentu rancangan ini sangat bercita-cita tinggi, walaupun agak menarik.


Hotel ruang angkasa akan dibina oleh Orbital Assembly Corporation, sebuah syarikat pembinaan yang pakar dalam pembangunan ruang angkasa. Syarikat ini ditubuhkan oleh John Blincow, orang yang bertugas di Yayasan Gateway.


"Kami berusaha untuk menyedarkan orang ramai bahawa usia perjalanan ruang angkasa sudah dekat. Sudah tiba. Ini akan datang dengan cepat," kata Blincow.


Untuk menarik pelancong ke angkasa dan menginap di Stesen Voyager, Blincow mengatakan dia akan bekerjasama dengan syarikat penerbangan angkasa komersial, seperti SpaceX.


"Kami tidak boleh memanggil SpaceX sebagai rakan kongsi, tetapi di masa depan, kami berharap dapat bekerjasama dengan mereka," katanya.

Wah! Space Hotel Angkasa Lepas akan dibuka pada tahun 2027 Wah! Space Hotel Angkasa Lepas akan dibuka pada tahun 2027 Reviewed by thecekodok on 5:57:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.