Sarah Al Amiri, Muslimah yang mengetuai misi UAE ke Marikh

 


Di sebalik misi melancarkan kapal angkasa Emiriah Arab Bersatu (UAE) ke Marikh, ada seorang saintis muda bernama Sarah Al Amiri. Kecintaannya terhadap ruang mendorongnya memimpin misi penting ini.

Siapa sangka, di masa depan, tokoh yang kini berusia 34 tahun akan menjadi menteri junior yang bertugas dalam bidang sains lanjutan.


Sarah juga dikenali sebagai Ketua Majlis Saintis UAE dan Presiden Emirates Space Agency. Tidak hairanlah tugas besar menjadi pengurus dan jurutera projek Emirates Mars Mission telah terpikul di pundaknya.


Kerja keras Sarah menyebabkan pasukannya menyampaikan misi ruang angkasa Al Amal atau Hope yang berjaya ke Mars pada 9 Februari. Sedikit kilas balik, Al Amal dilancarkan di Pusat Angkasa Tanegashima, Jepun, pada 20 Julai 2020. Ketika berjaya dilancarkan, Sarah segera menjadi perhatian dunia.


UAE adalah negara kelima di dunia yang mencapai Planet Merah, dan negara Arab pertama yang melancarkan misi antara planet. Kejayaan misi Mars tidak hanya mengungkap sosok Sarah, tetapi juga dianggap telah menghidupkan kembali romantisme Islam pada masa lalu yang sangat memuliakan sains, tetapi sekarang diliputi oleh kebisingan ekstremisme dan puritanisme.


Sebagai seorang anak di Abu Dhabi, UAE, Sarah terpesona dengan angkasa lepas. Tetapi ketika itu, negaranya masih bertahun-tahun untuk mencapai bintang.


Sebagai anak muda yang gemar memerhatikan gambar galaksi jauh, Sarah terpesona dengan jumlah bintang, sistem suria, planet dan objek di luar sana yang secara numerik tidak dapat difahami oleh orang biasa.


"Tetapi apa yang lebih penting dan menarik adalah cara para saintis menjelajahinya, baik dengan teleskop, kapal angkasa, atau gambar radio," katanya .


Setelah menamatkan sekolah menengah pada tahun 2004, Sarah mengikuti Universiti Amerika Sharjah, memperoleh ijazah Sarjana Muda dan Sarjana dalam bidang kejuruteraan komputer, minat selain aeroangkasa.


"Ini minat yang mendalam tentang bagaimana benda dan komputer berfungsi. Bagaimana ia dibuat. Bagaimana mereka dirancang. Bagaimana perkakasan beroperasi dengan perisian," katanya


Tetapi dia baru menyedari bahawa ruang adalah takdirnya, setelah menghadiri wawancara di agensi angkasa UAE Mohammed Bin Rashid Space Center di Dubai pada tahun 2009.


"Saya benar-benar terjun ke dunia ini," katanya, sambil menambah bahawa agensi itu sedang mencari jurutera sehingga dia berminat untuk melamar pekerjaan.


Tugasan pertama Sarah adalah bekerja di Dubai Sat-1, satelit pemerhatian Bumi Emirati pertama, dan dia dengan cepat menaikkan pangkat. Ketika pelbagai pencapaian dan kemahirannya berkembang, kariernya bermula.


Dia dilantik sebagai Menteri Sains UAE pada tahun 2017 dan Pengerusi Pusat Angkasa Mohammed Bin Rashid. Selain itu, tahun lalu, BBC menjadikannya sebagai salah satu daripada 100 wanita yang paling memberi inspirasi dan berpengaruh pada tahun 2020.


Lebih membanggakan, pasukan saintis dari UAE yang mengendalikan misi ke Mars dikuasai oleh wanita. "Pasukan sains dari misi ini terdiri daripada 80% wanita," katanya.


Sarah telah bekerja selama 12 tahun di pusat angkasa sehingga akhirnya menjadi menteri. Tentunya perjuangan itu tidak mudah, apalagi tugas mendorong kemajuan sains dan teknologi negara UAE.


"Program ini telah mempercepat laju pengembangan kapasitas untuk para saintis dan jurutera," katanya.


Misi ke Mars mempunyai 50% peluang kejayaan, tetapi UAE mempunyai impian untuk mempelopori penjajahan di Marikh pada tahun 2117. Tetapi sebelum pergi ke sana, mereka ingin dapat mendarat manusia di Bulan pada tahun 2024.


Bagi UAE, cita-cita ruang bukan hanya untuk prestij, tetapi permintaan semula jadi yang terpaksa memikirkan alternatif dan senario masa depan apabila minyak, yang merupakan sumber ekonominya sekarang, tidak lagi dapat ditambang.


"Bagi kami ini bukan kemewahan, juga gimnasium. Ini adalah keperluan mutlak dalam mengembangkan kemahiran dan kebolehan serta membina negara secara keseluruhan," kata Sarah.

Sarah Al Amiri, Muslimah yang mengetuai misi UAE ke Marikh Sarah Al Amiri, Muslimah yang mengetuai misi UAE ke Marikh Reviewed by thecekodok on 5:55:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.