Pikmin , permainan Augmented Reality Kolaborasi Niantic dan Nintendo


 Pembangun permainan Pokemon Go, Niantic telah mengumumkan kolaborasi dengan syarikat konsol permainan Nintendo untuk membuat permainan Augmented Reality baru. Tajuk permainan ini adalah Pikmin, yang akan tersedia untuk versi mudah alih akhir tahun ini.


Pada pandangan pertama, permainan ini akan serupa dengan Pokemon Go kerana ini termasuk permainan yang meminta pemain berjalan, yang membuat permainan lebih menyenangkan.


"Teknologi AR Niantic memungkinkan kita untuk mengalami dunia seolah-olah Pikmin diam-diam tinggal di sekitar kita," kata Shigeru Miyamoto dari Nintendo dalam satu pernyataan, seperti yang dikutip oleh The Verge, Selasa (23/3/2021).


Dia menambah bahawa misi permainan ini adalah untuk memberikan pengalaman baru bagi orang-orang dalam konsep permainan tradisional.


"Kami berharap Pikmin dan aplikasi ini akan menjadi rakan kongsi dalam hidup anda," kata Miyamoto.


Untuk makluman, Pikmin adalah permainan francais dengan konsep menjelajah planet yang sangat menyerupai Bumi dengan sekumpulan makhluk Pikmin yang menggemaskan.


Permainan terbaru dalam siri Pikmin adalah Pikmin 3 Deluxe di Nintendo Switch, versi permainan versi 2013 yang diperbaiki yang pertama kali diluncurkan untuk Wii U.


Walau bagaimanapun, Niantic tidak mengatakan permainan lain yang akan dibuatnya dengan Nintendo, tetapi sepertinya kedua-dua syarikat telah memperoleh semacam kerjasama jangka panjang.


Selain itu, mengenai perincian permainan, perusahaan mengatakan akan mengumumkannya dalam beberapa bulan ke depan.


"Kami merasa terhormat kerana Nintendo telah memilih Niantic sebagai penerbit aplikasi AR dunia nyata," kata Niantic.


Niantic terkenal dengan Pokémon Go, permainan AR yang popular yang pertama kali dikeluarkan pada bulan Julai 2016.


Permainan ini masih cukup popular, walaupun sudah hampir lima tahun. Kerana wabak itu, Niantic juga harus membuat beberapa perubahan pada permainan.

Pikmin , permainan Augmented Reality Kolaborasi Niantic dan Nintendo Pikmin ,  permainan Augmented Reality Kolaborasi Niantic dan Nintendo Reviewed by thecekodok on 5:58:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.