Realme 8 Series Akan Memperkenalkan Teknologi Kamera 108 MP


Realme 8 Series  akan diperkenalkan dalam masa terdekat dan akan menjadi telefon Realme pertama yang membawa kamera 108 MP. Sebelum dilancarkan, Realme mendedahkan perincian mengenai teknologi terbaru ini.

Kamera 108 MP ini akan dilancarkan di Realme 8 Pro dan menggunakan sensor ISOCELL HM2 Samsung. Sensor ini menyokong bining piksel 9-in-1 dan zoom tanpa kerugian 3x menggunakan teknologi zoom sensor.

Sensor ini dilengkapi dengan teknologi zoom in-sensor yang dapat mengambil gambar yang diperbesar 3x tanpa kehilangan detail dan warna. Teknologi ini berfungsi dengan mengambil lapan foto dengan resolusi 12 MP dan kemudian memprosesnya menggunakan algoritma untuk meningkatkan kejelasan foto.


"Setelah diproses, foto yang diambil menggunakan Realme 8 Pro lebih baik daripada beberapa lensa telefoto dari segi ketajaman," kata Alessio Bradde dari Pasukan Pengembangan Kamera Realme pada Acara Inovasi Kamera, Selasa (2/3/2021).


Setelah pertama kali diperkenalkan kepada Realme X3, Realme memperkenalkan mod bintang generasi terbaru pada siri Realme 8. Sekiranya sebelumnya mod ini hanya dapat digunakan untuk mengambil gambar bintang, kini fitur ini dapat digunakan untuk merekam video timelapse.


Biasanya video seperti ini memerlukan kamera kelas profesional yang kemudian diedit menggunakan perisian. Realme mengambil jalan pintas dengan bergantung pada algoritma timelapse video sendiri.


Dengan mod ini, telefon boleh mengambil 30 foto dalam 480 saat untuk menghasilkan video timelapse satu saat. Proses ini kemudian diulang sehingga video yang diinginkan dihasilkan.


Ciri lain yang ditambahkan pada siri Realme 8 adalah video timelapse menggunakan mod tilt-shift yang dapat menghasilkan foto dan video dengan nuansa miniatur. Dalam mod ini, pengguna akan dapat menyesuaikan sudut, kedudukan dan ukuran bokeh secara langsung dari tetapan kamera.


Bagi mereka yang suka mengambil gambar estetik untuk dimuat naik di media sosial, kamera siri Realme 8 juga dilengkapi dengan mod potret baru dengan penapis yang lebih kreatif, iaitu Potret Neon, Potret Dinamis Bokeh dan Potret Warna AI.


Realme belum mendedahkan jadual pelancaran untuk siri Realme 8, tetapi telefon ini dijanjikan akan tiba dalam masa terdekat. Dalam acara ini, reka bentuk siri Realme 8 juga dapat dilihat sekilas, dengan empat kamera belakang dalam modul berbentuk kotak. Penjenamaan Dare to Leap juga dilihat menghiasi bahagian belakang

Realme 8 Series Akan Memperkenalkan Teknologi Kamera 108 MP Realme 8 Series Akan Memperkenalkan Teknologi Kamera 108 MP Reviewed by thecekodok on 9:41:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.