Reka Bentuk Skrin Fleksibel Paten Apple di Apple Watch


 Apple dilaporkan telah mempatenkan reka bentuk baru untuk peranti Apple Watch pada masa akan datang. Reka bentuk ini unik dan futuristik kerana mempunyai skrin yang fleksibel di tangan pengguna. Ini bermaksud alat pemakai juga akan dilengkapi dengan jalur yang boleh disesuaikan secara digital.

Gergasi yang berpangkalan di Cupertino itu telah mengajukan paten baru yang bertajuk 'Modul Paparan dan Aplikasi Sistem', yang diajukan kepada Paten dan Tanda Dagangan Amerika Syarikat Pejabat.


Dalam dokumen ini, Apple menggariskan reka bentuk untuk paparan fleksibel yang secara unik akan merangkumi keseluruhan tali pada jam pintarnya. Paparan ini harus cukup fleksibel agar sesuai dengan bentuk lengan pengguna agar sesuai seperti tali jam khas



Pembuat iPhone juga menerangkan reka bentuknya yang akan merangkumi paparan dengan sejumlah interkoneksi yang meluas melalui substrat paparan dari permukaan depan ke permukaan belakang, dan serangkaian LED di kawasan paparan dan disambungkan secara elektrik oleh sejumlah interkoneksi.


Selain itu, bateri, pemproses, sensor cahaya ambien dan alat pakai lain yang penting dapat diperbaiki dengan menggunakan penutup di bahagian belakang panel paparan besar.


Paten ini juga menunjukkan bahawa skrin OLED mungkin sensitif terhadap degradasi udara dan kelembapan tanpa penutup kaca pelindung bersama dengan masalah lain kerana penggunaan interkoneksi.


Sebaliknya, reka bentuknya membolehkan syarikat itu menawarkan bezel minimum di sekitar skrin untuk reka bentuk yang lebih menarik, atau mungkin juga menghilangkan bezel sepenuhnya.


Malangnya, tidak diketahui sama ada Apple sebenarnya akan mengusahakan produk seperti itu atau tidak.

Previous Post Next Post

Contact Form