5 Petua untuk Melindungi Akaun WhatsApp dari Penjenayah Siber dengan Selamat


 Ketika serangan siber meningkat, penjenayah berusaha mengeksploitasi data, salah satunya adalah dengan menyasarkan pengguna WhatsApp. Tenang, ada petua selamat untuk melindunginya daripada penjenayah siber.

WhatsApp kini merupakan aplikasi pesanan yang sangat popular dengan berbilion pengguna. Aplikasi milik Facebook ini tidak hanya memungkinkan pengguna mengirim teks, tetapi juga dapat mengirim pesan suara, panggilan video, mengirim gambar, file dokumen, dan berbagi lokasi waktu nyata.


WhatsApp juga menyediakan alat dan ciri tertentu yang dapat dikonfigurasi oleh pengguna dan mengawal keselamatan dan privasi dalam aplikasi. Nah, berikut adalah petua bagi anda yang belum mencuba konfigurasi ciri keselamatan di akaun WhatsApp anda, yang diringkaskan secara terperinci dari BGR, Khamis (8/4/2021).


1. Tetapan Privasi


Sekiranya anda tidak mahu gambar profil anda dimuat turun oleh orang asing, disarankan untuk menukar tetapan privasi anda. Anda boleh menetapkan sama ada ia diaktifkan atau tidak, seperti gambar terakhir, foto profil, dan status sesiapa sahaja yang dapat melihat dengan mempunyai kenalan atau hanya saya. Inilah cara mengubah pilihan privasi anda.


Buka WhatsApp di telefon bimbit dan ketik tiga titik di sudut kanan atas. Kemudian pergi ke Tetapan WhatsApp> Akaun> Privasi dan kemudian pilih pilihan yang anda mahukan. Dengan cara itu, orang asing atau mereka yang tidak ada dalam kenalan anda tidak dapat melihat foto profil anda.


2. Pengesahan dua langkah


Untuk menambahkan tahap keselamatan, WhatsApp telah menyediakan ciri pengesahan dua langkah. Yang perlu anda buat hanyalah membuat kod PIN 6 digit (elakkan menggunakan tarikh lahir anda) untuk mengelakkannya diakses oleh pengguna yang tidak ada dalam senarai kenalan.


Pilihan ini dapat diaktifkan dengan menuju ke Tetapan> Akaun> Pengesahan dua langkah> Aktifkan. Tambahkan alamat e-mel anda juga sehingga anda dapat menetapkan semula PIN anda jika anda terlupa.


3. Kunci akaun WhatsApp


Platform sembang ini juga menawarkan ciri kunci cap jari khas untuk penggunanya. Fungsi ini membantu mengelakkan orang lain mengakses sembang WhatsApp anda walaupun mereka tidak membuka kunci telefon anda.


Untuk mengaktifkan fitur, pergi ke WhatsApp> Tetapan> Akaun> Privasi. Setelah tab privasi dibuka, tatal ke bawah dan ketuk kunci cap jari. Anda juga dapat menyesuaikan waktu skrin kunci dan mengaktifkan 'tunjukkan pemberitahuan kandungan'.


4. Kemas kini keselamatan menghubungkan peranti


WhatsApp juga menyediakan pilihan untuk menghubungkan akaun anda ke komputer anda. Untuk menghubungkan web WhatsApp ke akaun WhatsApp anda, pertama-tama anda akan diminta untuk membuka aplikasi di telefon bimbit anda melalui kunci cap jari khas.


Ketika cuba memautkan akaun ke desktop dengan memindai kod QR, pemberitahuan muncul di telefon pintar setiap kali permintaan masuk Web / Desktop diminta. Ini sangat berguna untuk mengamankan akaun anda dari penggodaman kerana anda dapat dengan mudah melepaskan pautan peranti anda dari telefon anda sekiranya anda melihat ada aktiviti masuk yang tidak diketahui.


Untuk menghubungkan akaun WhatsApp anda ke desktop, buka web WhatsApp pada peranti anda, dan di desktop pada masa yang sama. Kod QR akan muncul di komputer, mengimbasnya dengan telefon bimbit anda dan susun atur sembang kemudian akan dibuka di PC.


5. Laporkan masalah dan spam


Sering menerima pesanan palsu Sekiranya anda telah menerima pautan jahat melalui kenalan yang tidak diketahui dan ingin menghentikan aktiviti yang menjengkelkan ini, ada cara untuk anda melakukannya.


Setiap kali anda menerima pesanan teks dari orang asing untuk pertama kalinya, anda akan diberi pilihan untuk melaporkan nombor tersebut sebagai spam. Untuk melaporkan masalah keselamatan atau privasi tertentu, pergi ke Tetapan> Tentang dan bantuan> Hubungi kami.


Untuk melaporkan spam, cukup pergi ke WhatsApp> Ketuk dan pergi ke maklumat profil individu atau kumpulan yang ingin anda laporkan kemudian tatal ke bawah dan klik pilihan Laporkan Spam.

5 Petua untuk Melindungi Akaun WhatsApp dari Penjenayah Siber dengan Selamat 5 Petua untuk Melindungi Akaun WhatsApp dari Penjenayah Siber dengan Selamat Reviewed by thecekodok on 5:28:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.