Bukti Signal dan Telegram semakin mengancam WhatsApp

 


WhatsApp nampaknya harus lebih waspada kerana Signal telah dinobatkan sebagai aplikasi yang paling cepat berkembang pada suku pertama 2021 berdasarkan laporan terbaru dari App Annie.

Dari laporan syarikat analitik, Signal adalah aplikasi yang paling cepat berkembang di dunia dari segi jumlah pengguna aktif bulanan. Untuk jumlah muat turun, aplikasi pesanan ini berada di bawah MX TakaTak, aplikasi video pendek untuk menggantikan TikTok di India.


Masih dari laporan App Annie dalam kategori Top Breakout Apps Worldwide, Telegram, yang merupakan pesaing WhatsApp lain, berada di kedudukan ketiga dari segi jumlah muat turun, seperti yang dikutip dari Gulf News, Rabu (6/4/2021).



Dari segi jumlah pengguna aktif bulanan, aplikasi yang dibuat oleh Pavel Durov ini berada di tempat kedua. Dari dua metrik ini, Telegram berada tepat di bawah kedudukan Signal.


Tetapi untuk kategori Aplikasi Teratas di Seluruh Dunia, Telegram telah mengatasi WhatsApp pada suku pertama 2021. Dari jumlah muat turun, Telegram kini berada di kedudukan keempat setelah naik empat peringkat, sementara WhatsApp berada di posisi kelima setelah menjatuhkan tiga peringkat.


Melihat jumlah pengguna aktif bulanan, WhatsApp masih terasa di rumah di tempat kedua di belakang Facebook. Namun, pertumbuhan Telegram cukup pantas kerana berjaya memanjat empat tempat, ke kedudukan keenam, berbanding suku sebelumnya.


Dasar privasi baru WhatsApp nampaknya membuat banyak penggunanya beralih ke platform yang mengutamakan privasi seperti Signal dan Telegram. Faktor inilah yang menyebabkan kedua-dua aplikasi berkembang dengan pesat dalam beberapa bulan terakhir.


WhatsApp pertama kali mengumumkan perubahan polisi pada bulan Januari. Peraturan ini pada awalnya hendak dilaksanakan mulai 8 Februari, tetapi kemudian ditolak kembali ke 15 Mei kerana kritikan.


Populariti Signal juga telah meningkat kerana telah menjadi aplikasi pesanan pilihan bagi banyak tokoh terkenal, seperti CEO Twitter Jack Dorsey, CEO SpaceX Elon Musk dan pemberi maklumat Edward Snowden. Sementara itu, Telegram baru-baru ini mendakwa mereka mempunyai 100 juta pengguna baru.

Previous Post Next Post

Contact Form