Pengguna Instagram Boleh Sembunyikan Bilangan Suka atau Tidak

 


Instagram sedang menguji cara baru untuk menunjukkan jumlah suka pada siaran. Dalam percubaan ini, pengguna boleh memilih sama ada mereka mahu menunjukkan atau menyembunyikan jumlah suka pada siaran mereka sendiri dan orang lain.

Jurucakap Facebook, pemilik Instagram, mengatakan percubaan terbaru ini dilakukan setelah mendapat sambutan yang kurang mesra ketika pertama kali menguji jumlah suka untuk disembunyikan. Pada masa itu pengguna tidak mempunyai pilihan sama ada untuk menyembunyikan jumlah suka atau tidak.


Pada mulanya, idea untuk menyembunyikan jumlah suka adalah untuk mengurangkan kerisauan dan rasa malu sekiranya kandungan yang dimuat naik di Instagram tidak mendapat banyak suka yang membuat pengguna kelihatan kurang popular. Masalah seperti ini terutama dihadapi oleh pengguna Instagram muda.



Tetapi banyak pihak yang berpengaruh merasakan ini akan mempengaruhi peluang mereka bekerja dengan jenama kerana tahap penglibatan mereka tidak dapat dilihat secara terbuka. Walaupun mereka masih dapat melihat jumlah suka di catatan mereka secara peribadi.


Kini Instagram merevisi sistem suka dengan memberi pilihan kepada pengguna. Percubaan terbaru ini dapat diakses oleh sebilangan kecil pengguna di seluruh dunia.


Dengan sistem terbaru ini, pengguna dapat memilih tiga pilihan untuk menunjukkan atau menyembunyikan jumlah suka, iaitu memilih untuk menyembunyikan jumlah suka di catatan lain, menyembunyikan jumlah suka di catatan mereka sendiri, atau terus menggunakan sistem semasa.


Instagram tidak menyatakan berapa lama percubaan ini akan berlangsung dan kapan ciri ini akan dilancarkan dengan lebih meluas. Ciri serupa juga akan diuji untuk Facebook, tetapi tidak diketahui sama ada mekanisme itu sama atau berbeza.


"Kami menguji ini di Instagram untuk memulai, tetapi kami juga menjelajahi pengalaman serupa untuk Facebook," kata seorang jurucakap Facebook, seperti yang dikutip oleh TechCrunch, Khamis (15/4/2021).


"Kami akan belajar dari percubaan baru ini dan akan mempunyai lebih banyak (maklumat) untuk dikongsi tidak lama lagi," tambahnya.


Fungsi ini telah dikembangkan oleh Instagram sejak 2019. Bulan lalu, Instagram mengalami insiden yang melibatkan ciri ini setelah beberapa pengguna di seluruh dunia,  dilaporkan tidak dapat melihat jumlah suka.


Ternyata hilangnya jumlah suka disebabkan oleh bug yang menjadikan lebih banyak pengguna Instagram menyertai percubaan.

Previous Post Next Post

Contact Form