Kamera pada Samsung Galaxy S22 diusahakan dengan Olympus

 


Pengilang HP yang bekerjasama dengan pengeluar kamera bukanlah perkara baru. Seperti Huawei dengan Leica, Zeiss, yang dulu berkolaborasi dengan Nokia dan sekarang juga dengan Vivo, dan yang terbaru adalah OnePlus dengan Hasselblad.

Samsung juga dikhabarkan akan bekerjasama dengan pengeluar kamera untuk meningkatkan kemampuan kamera pada telefon bimbit terbarunya. Pengilang kamera yang akan bekerjasama dengan Samsung dilaporkan adalah Olympus.


Maka telefon bimbit yang merupakan hasil kerjasama mereka kemungkinan adalah Galaxy Fold 3 atau Galaxy S22 Ultra. Khabar angin ini dikeluarkan oleh Yogesh melalui akaun @heyitsyogesh di Twitter.



Khabar angin serupa juga di tweet oleh IceUniverse, yang mengatakan bahawa berita mengenai kerjasama Samsung dengan Olympus adalah tepat. Dilaporkan Olympus adalah pihak pertama yang memulai kolaborasi itu, dan Samsung juga dikatakan tertarik dengan idea Olympus.


Kemungkinan hasil kolaborasi antara Samsung dan Olympus adalah penerapan teknologi penstabil sensor shift pada kamera Fold 3 atau S22. Teknologi ini sebelumnya digunakan oleh Apple dalam iPhone 12 Pro Max.


Sensor shift sebenarnya bukan teknologi baru kerana sering digunakan pada kamera tanpa cermin dengan nama yang terkenal: dalam penstabilan badan (IBIS). Tetapi untuk bidang HP, teknologi ini belum biasa. Satu-satunya sistem penstabil gambar yang biasanya digunakan adalah penstabilan imej optik berasaskan lensa (OIS).


Baiklah, sistem IBIS yang digunakan Olympus dalam kamera tanpa cerminnya memang salah satu yang terbaik berbanding pesaingnya. Sekiranya Samsung bekerjasama dengan pengeluar Jepun untuk memanfaatkan teknologi sensor pergeserannya, anda boleh mengatakan bahawa itu adalah pilihan yang tepat.

Previous Post Next Post

Contact Form