Kamera iPhone 14 bocor 48 MP, versi Mini dimansuhkan


 iPhone 13 mungkin belum dilancarkan, tetapi khabar angin mengenai iPhone 14 yang baru dilancarkan tahun depan sudah sibuk. Khabar angin ini mengatakan bahawa iPhone 14 akan mempunyai kamera 48 MP dan versi mini akan dihapuskan.

Penganalisis Ming-Chi Kuo mengatakan bahawa iPhone 14, atau apa pun namanya, yang dilancarkan pada tahun 2022 akan hadir dalam empat peranti yang terdiri daripada dua peranti 6.1 inci dan dua peranti 6.7 inci.

Dua daripada iPhone akan menjadi model Pro kelas atas dan dua yang lain akan menjadi model kelas bawah, sama seperti barisan iPhone 12 semasa.



Tetapi dari perkiraan model, dapat dilihat bahawa Apple tidak akan menghadirkan model mini berukuran 5.4 inci. Apple pertama kali memperkenalkan mini iPhone 5,4 inci di barisan iPhone 12 dan sudah merancang untuk melancarkan mini iPhone 13, tetapi nampaknya telefon mini ini akan dihentikan selepas itu.


Selain merampingkan varian iPhone, Kuo juga percaya bahawa Apple akan memberikan peningkatan kamera yang ketara, iaitu kamera 48 MP untuk iPhone 14. Tetapi kamera yang lebih canggih ini hanya akan tersedia dalam model Pro dan Pro Max.


Sensor 48 MP telah menjadi ciri yang sangat umum pada telefon Android sejak beberapa tahun kebelakangan ini, tetapi komponen yang digunakan oleh iPhone 14 akan lebih besar daripada sensor rata-rata.


Sensor yang digunakan oleh iPhone 14 berukuran 1 / 1.3 inci dengan ukuran piksel 1.25µm. Ini lebih kecil daripada piksel 1,7µm yang digunakan oleh iPhone 12 Pro Max, tetapi Kuo mengatakan ukuran piksel akan setara dengan 2,5µm ketika digunakan untuk mengambil foto 12 MP.


Selain kamera 48 MP, model iPhone 14 mewah akan dapat merakam video dalam kualiti 8K. Kemudian, menonton video yang dirakam oleh iPhone 14 di TV atau paparan 8K akan memberikan pengalaman menonton yang lebih baik.


Mengenai iPhone generasi akan datang, Kuo mengatakan iPhone akan mula menggunakan lensa telefoto, dan sistem Face ID di bawah paparan yang mungkin akan menghilangkan kedudukan pada tahun 2023.


Kuo sebelum ini mendakwa Apple akan memperkenalkan reka bentuk lubang pukulan untuk kamera depan iPhone 14 dan sekurang-kurangnya satu iPhone yang dilancarkan pada tahun 2023 akan mempunyai ID Sentuh di bawah skrin dan skrin penuh tanpa kedudukan atau punch-hole.

Previous Post Next Post

Contact Form