Peraturan privasi WhatsApp berlaku selama sebulan lagi, inilah akibatnya

 


Peraturan privasi baru WhatsApp hanya tinggal sebulan. Tepat pada 15 Mei, WhatsApp akan menguatkuasakan polisi setelah ditangguhkan sebelumnya. Walaupun pengguna tidak wajib mematuhi, akibatnya sangat besar. Berikut adalah grid:


WhatsApp tidak akan menghapus akaun jika tidak menerima dasar privasi baru. "Agar anda memiliki waktu yang cukup untuk meninjau perubahan, kami telah menangguhkan tarikh kemas kini yang berkuatkuasa pada 15 Mei 2021. Jika anda belum menerima kemas kini sehingga tarikh tersebut, WhatsApp tidak akan menghapus akaun anda," kata WhatsApp .



Tetapi ada, bagaimanapun, pengguna yang belum menerimanya tidak akan dapat menggunakan fungsi WhatsApp penuh. Sudah pasti pengguna tidak dapat membaca dan menerima mesej, hanya menerima panggilan dan pemberitahuan. Tanpa fungsi mesej, tentu pengguna akan sangat tidak selesa.


Bagi pengguna yang masih tidak mahu menerima, ada beberapa pilihan yang dapat diambil. Pengguna masih akan dapat menerima kemas kini ini selepas 15 Mei 2021. Namun, pasti bahawa akaun mereka akan dikategorikan di bawah dasar WhatsApp mengenai pengguna yang tidak aktif.


Dasar pengguna yang tidak aktif bermaksud bahawa terdapat had masa 120 hari sebelum akaun dihapuskan. Jika pengguna masih tidak mahu menerima dasar privasi yang baru, WhatsApp memberikan beberapa cadangan untuk persiapan kerana akaun tersebut akhirnya akan dihapus. Contohnya, dengan mengamankan sejarah sembang.


"Sebelum 15 Mei 2021, Anda dapat mengeksport riwayat sembang di Android atau iPhone, dan memuat turun laporan akaun anda. Jika anda ingin menghapus akaun di Android, iPhone, atau KaiOS, kami harap anda mempertimbangkan kembali," kata WhatsApp.


WhatsApp mengatakan tidak ada perubahan mengenai keamanan WhatsApp walaupun peraturan privasi baru dikuatkuasakan. "Satu perkara yang tidak baru adalah komitmen kami terhadap privasi anda. WhatsApp tidak dapat mendengar perbualan peribadi anda kerana ia dienkripsi dari hujung ke hujung," jelas WhatsApp.


WhatsApp menyatakan bahawa ia hanya mengumpulkan maklumat minimum dari pengguna. "Semasa mendaftar WhatsApp, anda mesti memberikan nombor telefon anda, nama, anda menambahkan foto profil, dan anda mesti berkongsi sedikit maklumat dengan WhatsApp," kata Pengarah Komunikasi WhatsApp APAC Sravanthi Dev.


"3 tahun yang lalu, setelah WhatsApp dibeli oleh Facebook dan WhatsApp menjadi popular, kami menggunakan infrastruktur teknologi Facebook untuk memberikan perkhidmatan terbaik. Kerana Facebook mempunyai sumbernya. Tetapi perincian telefon bimbit, kami tidak pernah mengumpulkan atau berkongsi. Facebook tidak berkongsi perbualan, kenalan anda, sejarah telefon. Oleh itu, apa yang kami kongsi hanya untuk elaun prestasi, "katanya.


"Sekiranya kami mengatakan bahawa kami berkongsi maklumat dengan Facebook, saya rasa pernyataan itu tidak tepat," sambung Sravanthi.

Previous Post Next Post

Contact Form