Review Dell Inspiron 14 7000, Menyeronokkan untuk Rakan Kerja Dalam Talian

 


Komputer riba Inspiron 14 7000 menjadi juara Dell awal tahun ini. Dikendalikan oleh Intel Core i generasi ke-11 atau Tiger Lake, ia menawarkan prestasi tinggi.

Tetapi itu bukan satu-satunya kelebihan yang ditawarkan komputer riba ini. Terdapat banyak ciri yang disediakan oleh Dell yang menjadikan Inspiron 14 7000 hebat untuk rakan sekerja dalam talian.


Itulah yang dirasakan kami ketika menggunakan komputer riba ini untuk bekerja dari rumah (WFH) selama beberapa minggu. Keistimewaannya membantu produktiviti walaupun di rumah.



Sebelum memasukkan ulasan penuh, berikut adalah spesifikasi lengkap Dell Inspiron 14 7000.


Spesifikasi Dell Inspiron 14 7400

Keluaran 2021

Dimensi / Tinggi Berat: 14.25 mm (depan), 16.75 mm (belakang);

Lebar 321.69 mm (luar), 224.53 mm (dalam)

Berat: 1.258 kg

Skrin 14.5 inci, LED, QHD +

Pemproses Intel Core i7-1165G7

Intel Iris Xe GPU dan NVIDIA GeForce MX350

RAM 16 GB

512GB M.2 PCIe NVMe SSD Storan

Kamera web HD 720p

Pembesar suara Stereo Audio dengan Tuning Waves MaxxAudio Pro

Pelabuhan 1 Thunderbolt 4

2 port USB 3.2 Gen 1

1 port bicu audio 3.5mm

1 port HDMI 2.0

Pek Bateri 4 Sel, 52 Whr (Bersepadu)

Kesambungan Intel Wi-Fi 6, 2x2 MIMO, Bluetooth 5.1

Warna Platinum Silver


Reka bentuk

Jika dilihat dari luar, penampilan Dell Inspiron 14 7000 kelihatan minimalis, hanya logo Dell yang menghiasi penutup penutup. Namun, pembalut perak memberikan kesan premium pada komputer riba ini.


Menggunakan bahan aluminium di bahagian atas dan aloi magnesium menjadikan komputer riba ini tidak berat, hanya 1.259 kilogram. Oleh itu, ketika Inspiron 14 7400 dijemput untuk bekerja dari pejabat (WFO) lagi, itu tidak membuat bahunya kaku.


Ketika Dell Inspiron 14 7400 dibuka, mata segera disambut dengan pelekat yang menghiasi sisi kanan dan kiri tapak tangan. Membayangkan jika bahagian dalam bersih seperti luar akan sangat menarik.


Seperti Asus ZenBook ErgoLift yang mempunyai ulasan kedua, hujung penutup Inspiron 14 7000 digunakan sebagai sokongan. Ini menaikkan bahagian bawah sehingga papan kekunci miring, memberikan keselesaan ketika menaip. Di samping itu, ia mewujudkan ruang yang membantu menukar udara dari lubang di bahagian bawah komputer riba ini.


Perkara lain yang menarik ialah kamera web, Dell menyediakan penutup slaid. Pengguna yang bimbangkan privasi dan keselamatan tidak perlu melekat pelekat, hanya geser penutup apabila anda ingin menggunakannya. Bercakap mengenai kualiti kamera tidak sehebat komputer riba di kelasnya, walaupun resolusi 720p.


Dell meletakkan sensor cap jari pada butang kuasa di sudut kanan atas. Sebagai ultrabook, Dell sangat baik untuk menyediakan port yang sangat lengkap, iaitu port jack audio 3.5 mm, dua port USB 3.2 Gen 1 Type A, HDMI 2.0, Thunderbolt 4 dan microSD.


Skrin

Dell Inspiron 14 7000 dibungkus dengan skrin resolusi QHD + dan nisbah aspek 16:10. Rasa warna cukup memuaskan mata ketika melakukan tugas atau menikmati streaming video kerana ada sokongan Dolby Vision.


Terima kasih kepada bezel nipis di semua sisi, skrin komputer riba ini terasa sangat luas di mata. Dengan peregangan 14.5 inci, paparan dua aplikasi yang dibuka bersebelahan tidak terasa kecil dan jelas dilihat.



Dell menyediakan ciri anti silau yang sangat berguna ketika menaip di luar rumah, jadi skrinnya bebas dari bayangan diri sendiri. Sudut pandang komputer riba ini juga luas, melihat dari pelbagai sisi tidak mengurangkan kualiti gambar di skrin.


Oleh kerana pembesar suara menghadap ke atas, penghasilan bunyi peranti ini cukup kuat ke telinga. Oleh itu, maksimumkan pengalaman menikmati kandungan multimedia di komputer riba ini.


Papan Kekunci

Papan kekunci yang dimiliki oleh Inspiron 14 7000 selesa untuk menaip. Walaupun kita sering menekan butang Power semasa kita mahu menekan butang Del. Kerana kedudukannya adalah di mana butang Del biasanya berada. Butang Del sendiri terletak di sebelah kiri butang Kuasa.


Dell memaksimumkan ruang yang boleh kosong di atas dan anak panah. Mereka memasukkan butang Page Up dan Page Down. Titik lain yang berguna ialah kehadiran lampu LED pada butang tutup tutup yang menyala ketika diaktifkan.


Semasa menaip dalam keadaan bilik yang tidak begitu terang, lampu latar cukup membantu. Cuma lampu masih kurang terang daripada kebanyakan komputer riba.


Mengenai trackpad, kawasan ini cukup besar di antara ultrabook lain. Tidak ada halangan ketika jari menavigasi di atasnya.


ciri-ciri

Laptop Inspiron 14 7000 mempunyai keupayaan untuk menyala dengan cepat apabila penutupnya dibuka. Dell meletakkan sensor sehingga tahu bila penutupnya dibuka sehingga komputer riba segera dinyalakan, dan hibernasi setelah ditutup.


Terdapat satu lagi ciri menarik yang dimiliki peranti ini, namanya Dell Mobile Connect. Dengan ciri ini, anda dapat menyegerakkan telefon Android dan iPhone ke komputer riba ini.


Setelah disambungkan, anda tidak perlu menyentuh telefon bimbit anda untuk melihat mesej yang diterima dan pemberitahuan masuk, bahkan membuat panggilan telefon. Kerana semuanya dapat dilihat dari Inspiron 14 7000.


Anda bahkan dapat memproyeksikan layar Android dan iPhone ke layar komputer riba ini. Plus pindahkan foto dan video dengan mudah ke telefon anda tanpa penyimpanan awan atau kabel.


Prestasi dan Bateri

Berbekalkan Intel Core i7 dengan 16 GB RAM, dan GPU Intel Iris Xe dan NVIDIA GeForce MX350, kemampuan Dell Inspiron 14 7000 bukan hanya untuk melakukan tugas pejabat setiap hari. Lebih daripada itu, komputer riba ini boleh digunakan untuk pekerjaan berat seperti menyunting video, dan bermain permainan Dota 2 atau Fortnite.


Masalah bateri 52wHr yang dibawa oleh Dell Inspiron 14 7400 mampu menyokong aktiviti kerja sehingga 10 jam. Tetapi ini dikurangkan apabila digunakan untuk menstrim video dan menghadiri mesyuarat dalam talian melalui Zoom atau Google Meet.


Pendapat Kami

Dell Inspiron 14 7000 adalah komputer riba serbaguna yang boleh anda percayai untuk bekerja atau hiburan. Layar yang luas melegakan pemandangan, warna yang dipersembahkan juga cukup memuaskan untuk mata.


Dapurnya sangat sengit sehingga dapat digunakan untuk pelbagai tugas, bahkan yang berat. Bermain permainan di komputer riba ini juga lancar.


Oleh itu, Dell Inspiron 14 7000 boleh menjadi pendamping yang menyeronokkan ketika bekerja di rumah atau pejabat. 

Previous Post Next Post

Contact Form