Robot Akan Merampas 20 Juta Pekerjaan Menjelang 2030

 


Salah satu kebimbangan mengenai kecanggihan teknologi robot dan kecerdasan buatan adalah bahawa keberadaannya dapat menggantikan manusia. Malah robot diramalkan akan merebut 20 juta pekerjaan di seluruh dunia menjelang 2030.

Ini adalah ramalan dari Oxford Economics yang diterbitkan pada tahun 2019. Dalam kajian itu, mereka menganggarkan bahawa dalam sembilan tahun akan datang mungkin akan ada 14 juta robot yang digunakan di China sahaja.


Analisis ini dibuat oleh ahli ekonomi dengan melihat tahap penggunaan automasi di tempat kerja. Dalam dua dekad yang lalu, penggunaan robot di seluruh dunia meningkat kepada 2.25 juta.



Penggunaan robot di tempat kerja diharapkan dapat memberi keuntungan dari segi produktiviti dan pertumbuhan ekonomi. Tetapi penyelidik juga mengakui bahawa akan ada masalah yang harus ditangani pada masa yang sama.


"Sebagai hasil robotisasi, puluhan juta pekerjaan akan hilang, terutama dalam ekonomi tempatan yang lebih miskin yang bergantung pada pekerja berkemahiran rendah. Oleh itu, ini akan meningkatkan ketaksamaan pendapatan," kata penulis kajian itu. / 4/2021).


Menurut laporan itu, lebih daripada 1.5 juta pekerjaan di Amerika Syarikat akan diambil alih oleh robot pada tahun 2030. Sementara itu, di Kesatuan Eropah, sekitar 2 juta orang akan kehilangan pekerjaan kerana automasi.


Di China, angka itu dijangka mencapai lebih dari 11 juta pekerjaan. Pada masa ini, satu daripada lima robot di dunia bekerja di China.


Walaupun puluhan juta orang berisiko kehilangan pekerjaan, laporan ini meminta pengawal selia untuk tidak menghalang pengembangan automasi.


"Penemuan ini tidak boleh mendorong pembuat dasar dan pihak berkepentingan lain untuk berusaha menggagalkan penggunaan teknologi robotik," kata penulis kajian.


"Sebaliknya cabarannya adalah untuk menyebarkan manfaat robotik secara lebih merata dengan membantu pekerja yang rentan mempersiapkan diri dan menyesuaikan diri dengan perubahan yang akan datang," lanjutnya.


Penyelidik juga mencadangkan agar kerajaan memberikan insentif kewangan untuk syarikat dan pekerja yang terlibat dalam program tempatan untuk melatih pekerja. Mereka juga meminta para pembuat kebijakan untuk mengembangkan program agresif untuk mengatasi kesan negatif automasi.


Pekerja juga diminta untuk mengaudit pekerjaan mereka untuk memahami keseimbangan antara kemahiran manusia yang diperlukan dan kemahiran mesin dan robot berpotensi mengambil alih.


"Mengamalkan pemikiran 'pembelajaran sepanjang hayat'. Tidak ada pekerjaan seumur hidup, "kata penyelidik itu.

Robot Akan Merampas 20 Juta Pekerjaan Menjelang 2030 Robot Akan Merampas 20 Juta Pekerjaan Menjelang 2030 Reviewed by thecekodok on 4:29:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.