12 Orang Ini Menguasai Kandungan Anti Vaksin Global COVID-19


 Dalam satu kajian baru, para penyelidik mendapati bahawa sebahagian besar konspirasi anti-vaksin yang beredar di media sosial kemungkinan disebabkan oleh pengaruh 12 orang dengan banyak pengikut di seluruh dunia. Mereka bertanggungjawab untuk kira-kira 65% dari semua propaganda anti-vaksin palsu dan menyesatkan yang dikongsi di Facebook dan Twitter.

Angka itu didasarkan pada analisis lebih dari 812,000 catatan yang diambil dari Facebook dan Twitter antara 1 Februari dan 16 Mac 2021, yang dilakukan dalam penyelidikan oleh Center for Countering Digital Hate (CCDH) dan Anti-Vax Watch, sebuah organisasi yang memantau vaksin anti-industri.





Ketua Pegawai Eksekutif CCDH Imran Ahmed dalam laporannya mengatakan bahawa banyak orang yang tidak mempunyai kepakaran dalam bidang perubatan tetapi menyalahgunakan kuasa mereka untuk menyesatkan orang ramai dengan menyebarkan maklumat yang berkaitan dengan COVID-19.



"Menurut laporan terbaru kami, aktivis anti-vaksin di Facebook, YouTube, Instagram dan Twitter menjangkau lebih dari 59 juta pengikut, menjadikannya platform media sosial terbesar dan terpenting untuk anti-vaxxer," katanya seperti dikutip oleh Live Science.


Berdasarkan kajian itu, 12 orang yang digelar 'selusin maklumat' dalam kajian itu termasuk Joseph Mercola, Robert F Kennedy Jr, Ty dan Charlene Bollinger, Sherri Tenpenny, Rizza Islam, Rashid Buttar, Erin Elizabeth, Sayer Ji, Kelly Brogan, Christiane Northrup., Ben Tapper, dan Kevin Jenkins.


Para penyelidik mengatakan akaun berpengaruh ini mempunyai banyak pengikut dan menghasilkan jumlah kandungan anti-vaksin yang tinggi.


Walaupun tidak pasti bahawa orang yang berkongsi kandungan anti-vaksin mengikuti salah satu akaun ini, analisis baru menunjukkan bahawa sebahagian besar catatan anti-vaksin yang dikongsi di platform seperti Facebook dan Twitter pada asalnya bermula dari kumpulan itu.


Penyelidikan, yang awalnya dirilis pada bulan Mac, diterbitkan untuk mendesak para pemimpin platform media sosial untuk 'mencabut' suara-suara yang menonjol ini. Dalam beberapa minggu sejak itu, beberapa akaun telah dilarang atau dibatasi, tetapi yang lain dibiarkan tanpa pengawasan. Para penyelidik juga mengatakan bahawa ini adalah kegagalan yang berbahaya oleh syarikat teknologi untuk mengawal penyebaran pembohongan di platform sosial dengan betul dan bertanggungjawab.


"Tokoh-tokoh utama dalam 'industri anti-vaxx' adalah sekumpulan penyebar profesional profesional," tulis Ahmed dalam sebuah artikel di Nature Medicine awal tahun ini.


"Ini adalah orang-orang yang menjalankan organisasi berjuta-juta dolar, kebanyakannya diperbadankan di AS, dengan masing-masing sebanyak 60 orang. Mereka membuat manual latihan untuk aktivis, menyesuaikan pesanan mereka untuk khalayak yang berbeza, dan mengatur pertemuan serupa. Dengan persidangan perdagangan tahunan, seperti industri lain, "dia menyimpulkan.

Previous Post Next Post

Contact Form