Acer Mempunyai Teknologi 3D Tanpa Kacamata Khas

 


Acer bekerjasama dengan SpatialLabs untuk mencari kegunaan baru dalam teknologi tiga dimensi (3D), iaitu untuk meningkatkan produktiviti, bukan untuk hiburan.

Teknologi ini disertakan dalam notebook ConceptD dan monitor luaran dan dapat memaparkan gambar 3D tanpa menggunakan cermin mata stereoskopik khas. Tujuannya adalah untuk memaparkan hasil lukisan CAD yang telah diproses dalam 3D sebelum gambar tersebut diberikan.


Sudah tentu teknologi ini belum mencapai tahap komersial, dan masih dikembangkan. Teknologi itu sendiri bergantung pada kamera pengimbas pergerakan mata yang berfungsi sehingga komputer dapat mengesan pandangan pengguna.



Acer memberikan contoh konsep penggunaan teknologi ini ketika membuat model menggunakan Maya dan Unreal Engine. Namun, menurut Acer, penggunaannya juga dapat dilakukan dengan Blender dan Autodesk Fusion 360.


Dengan teknologi ini, pereka dapat memproses gambar 2D di layar, sementara layar stereoskopik memaparkan hasil reka bentuk mereka dalam bentuk 3D dalam waktu nyata.


Teknologi ini terdiri daripada dua skrin 4K 2D yang dilengkapi dengan lensa lentikular kristal cecair di bahagian atas. Ini bermaksud bahawa ciri ini dapat dihidupkan atau dimatikan ketika tidak digunakan.


SpatialLabs kemudiannya tidak terhad dalam barisan komputer riba ConceptD Acer. Tetapi ini adalah platform mereka untuk mengembangkan teknologi ini.


Mengenai kuasa pengkomputeran, SpatialLabs mengatakan bahawa teknologi ini hanya memerlukan kekuatan pengkomputeran yang biasanya diperlukan untuk menjalankan aplikasi pemodelan 3D seperti Blender dan Maya dengan lancar.


Acer juga menawarkan teknologi ini untuk dicuba selama tiga bulan secara percuma untuk pereka. Selepas tiga bulan, kit SpatialLabs dikembalikan, lengkap dengan projek mereka untuk diperlihatkan, dan juga memberikan input untuk teknologi tersebut.

Previous Post Next Post

Contact Form