Dituduh Penapisan Kandungan Pro-Palestin, Ini adalah Tindakan Instagram

 


Instagram mengubah algoritma setelah sejumlah pekerjanya menuduh syarikat media sosial menapis kandungan pro-Palestin sehingga tidak dapat dilihat oleh pengguna.

Instagram biasanya mengutamakan kandungan asli daripada kandungan yang dikongsi semula atau 'dikongsi semula' di Stories. Dengan perubahan algoritma ini, kedua-dua jenis kandungan akan mempunyai kedudukan yang sama.


Seperti yang dilaporkan sebelumnya, pekerja Instagram telah beberapa kali mengeluh tentang kandungan pro-Palestin yang disensor oleh penyederhanaan automatik Instagram, termasuk penghapusan kandungan mengenai masjid Al Aqsa.



Tetapi seorang jurucakap Instagram mengatakan bahawa perubahan algoritma ini tidak dibuat untuk kandungan pro-Palestin semata-mata. Mereka mengatakan perubahan dilakukan untuk menyelesaikan masalah kandungan yang dikongsi semula yang sukar dijangkau oleh lebih banyak pengguna.


Instagram mengatakan pengguna lebih suka melihat Cerita asli dari rakan rapat daripada berkongsi kandungan dari orang lain. Oleh itu, aplikasi yang dimiliki oleh Facebook ini mengutamakan Kisah yang asli.


"Ini berlaku untuk setiap posting yang dibagikan kembali di Stories, tentang apa pun itu," kata seorang jurucakap Instagram, seperti yang dikutip oleh The Verge, Senin (31/5/2021).


"Cerita yang berkongsi semula catatan suapan tidak memiliki jangkauan yang diharapkan orang, dan itu bukan pengalaman yang baik," sambungnya.


Tetapi Instagram percaya penggunanya masih lebih suka melihat Cerita asli, jadi mereka akan mencari cara untuk menonjolkan kandungan asli dalam Cerita melalui alat baru.


Dalam beberapa minggu terakhir, media sosial seperti Twitter, Facebook dan Instagram telah dikritik karena bagaimana mereka memaparkan, atau tidak memaparkan, kandungan mengenai konflik antara Israel dan Palestin.


Tidak lama dahulu, Instagram malah meminta maaf setelah beberapa akaun tidak dapat memuat naik kandungan yang berkaitan dengan Palestin selama beberapa jam pada 6 Mei. Ketua Instagram Adam Mosseri mengatakan ini disebabkan oleh masalah teknikal.

Dituduh Penapisan Kandungan Pro-Palestin, Ini adalah Tindakan Instagram Dituduh Penapisan Kandungan Pro-Palestin, Ini adalah Tindakan Instagram Reviewed by thecekodok on 3:48:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.