Inilah Perubahan Selepas Perubahan Dasar Baru WhatsApp


 Dasar baru WhatsApp berkuat kuasa hari ini, Sabtu (15/5/2021). WhatsApp menerangkan perubahan dan perubahan yang tidak berubah ketika pengguna menekan butang setuju dengan peraturan privasi terkini.

WhatsApp mengesahkan bahawa kemas kini peraturan ini tidak mempengaruhi privasi mesej pengguna yang dihantar kepada keluarga, rakan atau orang lain. Perubahan ini berkaitan dengan ciri perniagaan yang menjadi pilihan di WhatsApp.


"Komitmen kami terhadap privasi anda tidak berubah. Perbualan peribadi anda tetap dilindungi oleh enkripsi end-to-end. Ini bermakna tidak ada orang di luar sembang anda, termasuk WhatsApp atau Facebook, dapat membaca atau mendengarkannya," tulis WhatsApp di pejabatnya blog.



Perkara yang Berubah

Di WhatsApp, anda akan dihubungkan dengan lebih banyak perniagaan untuk menyelesaikan sesuatu dengan lebih pantas daripada melalui telefon atau e-mel. Ini adalah pilihan sepenuhnya.

Terdapat dua jenis akaun perniagaan di WhatsApp, iaitu akaun perniagaan biasa dan akaun perniagaan khas yang menggunakan cloud. Semasa berbual dengan akaun perniagaan biasa, seperti berbual dengan rakan. Walaupun berbual dengan akaun perniagaan khas, sembang yang dihubungkan akan digunakan untuk menghasilkan iklan yang disasarkan di Facebook.

WhatsApp akan memberikan maklumat lebih lanjut mengenai bagaimana mereka mengumpulkan, berkongsi dan menggunakan data.


Perkara Yang Tidak Berubah

Privasi dan keselamatan sembang peribadi anda dengan keluarga dan rakan tidak akan pernah berubah.

Pengguna WhatsApp mengawal diri mereka sendiri. Anda boleh memilih sama ada mahu berkongsi telefon dengan perniagaan atau tidak dan boleh menyekat perniagaan pada bila-bila masa.

Penerimaan anda terhadap syarat perkhidmatan baru tidak akan meningkatkan kemampuan WhatsApp untuk berkongsi data pengguna dengan Facebook, syarikat induk kami.


Setelah mengundang kebaikan dan keburukan, serta masalah pengguna, dasar baru WhatsApp secara rasmi berkuat kuasa hari ini, Sabtu (15/5/2021).


Sejak dulu, WhatsApp telah mengirimkan pemberitahuan kepada pengguna untuk menyetujui peraturan privasi terbaru, yang sering muncul melalui pop-up ketika membuka aplikasi WhatsApp.


"Berkenaan dengan kemas kini ini, WhatsApp tidak akan menghapus akaun pengguna dan tidak seorang pun pengguna akan kehilangan fungsi WhatsApp pada 15 Mei 2021," kata WhatsApp.


Fungsi asas perkhidmatan WhatsApp, seperti mengirim / menerima sembang dan memanggil / menerima panggilan, masih dapat dilakukan walaupun Anda belum setuju dengan kebijakan baru WhatsApp.


Semasa berkongsi dasar baru WhatsApp, terdapat banyak salah faham yang menyebabkan kebaikan dan keburukan. Akibatnya, tidak sedikit yang beralih ke Telegram atau Signal.


WhatsApp juga menegaskan bahawa dasar privasi baru yang berkuat kuasa 15 Mei tidak mempengaruhi mesej peribadi. Perubahan tersebut hanya berkaitan dengan ciri perniagaan.


"Kemas kini ini juga memberikan ketelusan lebih lanjut mengenai bagaimana kami mengumpulkan data dan menggunakan data," kata Whatsapp.

Previous Post Next Post

Contact Form