WhatsApp Melanjutkan Tarikh Akhir Dasar Privasi, Tetapi


 Seperti diketahui, mulai 15 Mei semalam, WhatsApp telah melaksanakan dasar perkhidmatan privasi baru di seluruh negara. Baiklah, menurut laporan dari WABetaInfo, tarikh akhir telah dilanjutkan tetapi setakat ini hanya di dua negara untuk satu sebab atau yang lain.

Kedua-dua negara tersebut adalah Jerman dan Argentina di mana diketahui bahawa di sana, penguatkuasaan dasar privasi WhatsApp dilanjutkan hingga 19 Jun 2021.


WABetaInfo juga berkongsi tangkapan skrin yang digunakan oleh WhatsApp untuk meminta penggunanya menerima syarat perkhidmatan baru dan menyebutkan tarikh akhir sehingga 19 Jun.



Tidak lama dahulu, pengatur perlindungan data utama Jerman memang melarang Facebook memproses data peribadi pengguna WhatsApp kerana menganggap syarat penggunaan aplikasi pesanan segera itu tidak sah.


Keputusan itu mengikuti proses pengawalseliaan yang dibuka oleh pengawal selia di Hamburg bulan lalu setelah WhatsApp meminta penggunanya untuk bersetuju dengan syarat baru atau berhenti menggunakan perkhidmatannya.


"Perintah ini bertujuan untuk menjamin hak dan kebebasan berjuta-juta pengguna yang memberikan persetujuan mereka terhadap syarat penggunaan di seluruh Jerman," kata pesuruhjaya perlindungan data di Hamburg, Johannes Caspar 


Sebaliknya, langkah WhatsApp juga dianggap diskriminasi oleh pemerintah India. Mereka mempersoalkan mengapa pengguna India terpaksa menerima polisi tersebut sementara warganegara di Kesatuan Eropah tidak akan dipaksa untuk menerima syarat ini.


WhatsApp dilaporkan juga akan menghadapi tindakan undang-undang jika syarikat tersebut tidak menghantar respons yang memuaskan terhadap permintaan pemerintah yang meminta untuk membatalkan dasar privasi yang dikenakan pada pengguna India.


Sementara itu, WhatsApp memberitahu Mahkamah Tinggi Delhi bahawa ia tidak akan mengenakan batasan waktu untuk menerima dasar privasi baru, yang bermaksud bahawa pengguna yang belum menerima dasar privasi masih dapat menggunakan WhatsApp walaupun pengguna perlahan-lahan akan mulai kehilangan akses.

Previous Post Next Post

Contact Form