InstaForex

Wow, video YouTube vintage ini dijual dengan harga 538 ribu pound

 


Video YouTube Charlie Bit My Finger adalah salah satu yang paling viral pada waktunya, dimuat naik pada tahun 2007. Sekarang, video tersebut telah dijual di lelong seharga 538 ribu pound menggunakan sistem NFT.

Video yang dimaksud telah ditonton lebih dari 880 juta kali, menunjukkan kelucuan dua saudara lelaki Britain Charlie menggigit jari saudaranya Harry.


Dalam lelongan, video ini dijual sebagai NFT atau token tidak fungible yang kini sedang tren. Jumlah tawaran meningkat sejak kebelakangan ini oleh dua peminat tanpa nama. Pada akhirnya, Charlie Bit My Finger memperoleh lebih daripada setengah juta pound.


Video tersebut akan dikeluarkan dari YouTube oleh pemiliknya walaupun itu bukan syarat kerana masih memiliki hak cipta.







NFT sendiri adalah sejenis sijil bahawa seseorang memiliki objek digital. Ini bermaksud bahawa video, meme atau tweet YouTube yang viral dan asli boleh dijual sebagai objek seni.


Beberapa waktu lalu, meme Disaster Girl Meme, di mana seorang gadis tersenyum sementara ada api di belakangnya, dijual dengan harga $ 473,000. Tweet pertama di Twitter oleh pengasas Jack Dorsey, baru-baru ini juga laris.


Pembeli berminat dengan NFT misalnya untuk nostalgia. Namun, adakah fenomena ini boleh menjadi pelaburan jangka panjang atau hanya trend sementara tidak dapat dipastikan.


Secara teknikal, NFT adalah salah satu jenis blockchain yang merujuk kepada token yang dikeluarkan oleh pembangun di platform Ethereum mengikut standard / protokol ERC721.


Dikumpulkan dari pelbagai sumber, perbezaan antara NFT dan Bitcoin dan Ether adalah bahawa setiap NFT mempunyai nilai tersendiri, dan setiap Bitcoin atau Ether mempunyai nilai yang sama. Pada masa ini, NFT telah memasuki berbagai bidang, seperti: koleksi, hak kekayaan intelektual, perakuan sijil, instrumen kewangan, percukaian, permainan, dll.

Previous Post Next Post