WhatsApp Tidak Akan Memadam Akaun yang Menolak Kemas Kini Privasi, Tetapi ...

 


WhatsApp akan melaksanakan kemas kini dasar privasi kontroversial terbarunya pada 15 Mei. Tetapi pengguna WhatsApp yang belum menerima kemas kini sehingga tarikh itu tidak perlu risau kehilangan akaun mereka.

Dalam maklumat terbarunya, WhatsApp mengatakan mereka tidak akan menghapus akaun yang belum menerima kemas kini pada 15 Mei. Mereka akan memberi pengguna lebih banyak masa untuk membaca dan menerima kemas kini, tetapi tidak lama.


WhatsApp mengatakan beberapa minggu selepas tarikh akhir 15 Mei, amaran yang meminta pengguna untuk menerima kemas kini akan muncul lebih kerap. Selepas itu pengguna akan mula kehilangan beberapa fungsi di WhatsApp sehingga mereka menerima kemas kini.



"Bagi mereka yang belum punya waktu, akun mereka tidak akan dihapus atau kehilangan fungsi pada 15 Mei," kata seorang jurucakap WhatsApp dalam pernyataan resminya, seperti yang dikutip oleh Cnet, Sabtu (8/5/2021).


"Kami akan terus memberikan peringatan untuk pengguna ini di WhatsApp hingga beberapa minggu kemudian," lanjutnya.


Selanjutnya, dalam catatan blog, WhatsApp mengatakan pengguna yang masih belum menerima kemas kini akan kehilangan beberapa fungsi seperti tidak dapat melihat senarai sembang.


Pengguna masih boleh menerima panggilan suara atau video masuk. Oleh kerana mereka tidak dapat membuka senarai sembang, pengguna harus mengaktifkan pemberitahuan untuk dapat membaca atau membalas mesej atau memanggil kembali jika ada panggilan tidak terjawab.


Setelah mengalami sekatan fungsi selama beberapa minggu, pengguna tidak lagi dapat menerima panggilan atau pemberitahuan dan WhatsApp akan berhenti mengirim pesan dan panggilan ke telefon bimbit.


Jurucakap WhatsApp mengatakan bahawa kebanyakan pengguna yang telah menerima amaran mengenai kemas kini dasar privasi telah menerima syarat perkhidmatan baru.


Pengguna yang tidak menerima kemas kini ini juga tidak akan kehilangan akaun mereka. Tetapi WhatsApp memberi amaran bahawa mereka mempunyai peraturan yang berasingan mengenai pengguna yang tidak aktif, dan akaun yang tidak aktif selama 120 hari akan dihapuskan.

Previous Post Next Post

Contact Form