10 Filem Alien yang Disyorkan Untuk Tonton Hujung Minggu

 


Filem fiksyen sains bertema alien boleh disyorkan untuk menonton filem hujung minggu ini. Berikut adalah 10 tajuk filem untuk anda cuba.


Alien (1979), Alien adalah filem serangan alien yang dirilis pada tahun 1979. Filem ini diarahkan oleh Ridley Scott dan dibintangi oleh Tom Skerritt, Sigourney Weaver, Veronica Cartwright, John Hurt, Ian Holm, Harry Dean Stanton dan Yaphet Kotto. Filem Alien menceritakan kisah kru kapal angkasa komersial Nostromo yang diserang oleh makhluk asing. Filem ini sangat legenda dan telah menghasilkan banyak sekuel hingga kini.



E.T. (1982), filem alien terbaik seterusnya sepanjang masa adalah E.T. Filem ini diarahkan oleh pengarah penuaan Steven Spielberg. E.T. menceritakan kisah persahabatan keluarga dengan makhluk asing yang terdampar di halaman rumah mereka. Filem ini menggambarkan bahawa Aliens bukanlah makhluk jahat yang ingin memusnahkan manusia. 



Predator (1987), Predator adalah filem fiksyen ilmiah 1987. Filem arahan John McTiernan ini dibintangi oleh Arnold Schwarzenegger, Carl Weathers, Jesse Ventura, dan Kevin Peter Hall. Filem ini mengisahkan tentang misi pasukan elit yang ditugaskan untuk menyelamatkan tebusan dari kumpulan gerila di Amerika Tengah. Tetapi mereka tidak tahu ada makhluk asing dalam misi mereka. Mereka diburu oleh makhluk asing ini. Filem ini juga mempunyai banyak sekuel termasuk crossover dengan siri Alien. Foto: IMDB


Independence Day series (1996) Independence Day: Resurgence  menceritakan kisah keadaan Bumi 20 tahun setelah diserang oleh makhluk asing yang sudah mempunyai sistem pertahanan terhadap serangan makhluk asing, iaitu Earth Space Defense (ESD). Filem ini mempunyai sekuel pada tahun 2016. ESD telah berjaya dalam membuat kejuruteraan teknologi alien yang kemudian digunakan sebagai sistem peringatan awal bagi Bumi terhadap ancaman mereka. Sementara itu, para pahlawan yang pernah menyelamatkan bumi dari serangan makhluk asing kini semakin tua. 



Contact (1997), Contact adalah filem drama fiksyen sains Amerika 1997, diadaptasi dari novel Carl Sagan dengan nama yang sama dan diarahkan oleh Robert Zemeckis. Kedua-dua Sagan dan isterinya Ann Druyan menulis garis besar cerita untuk adaptasi filem Contact. 


Men in Black series (1997) adalah filem komedi aksi fiksyen sains Amerika 1997 yang diarahkan oleh Barry Sonnenfeld, dihasilkan oleh Walter F. Parkes dan Laurie MacDonald dan ditulis oleh Ed Solomon. Filem ini membintangi Tommy Lee Jones dan Will Smith sebagai dua ejen organisasi rahsia bernama Men in Black, yang mengawasi makhluk luar angkasa yang tinggal di Bumi dan bersembunyi. Sekuel terbaru adalah Men in Black: International 2019 bersama pelakon Chris Hemsworth dan Tessa Thompson.


Lilo & Stitch (2002), Lilo & Stitch adalah filem animasi Amerika 2002 dari Walt Disney Pictures. Filem ini mengisahkan persahabatan makhluk asing dan anak kecil. Penulis dan pengarahnya adalah Chris Sanders, dan Dean DeBlois. Chris Sanders sendiri bersuara bersama Daveigh Chase, Tia Carrere, David Ogden Stiers, Kevin McDonald, Ving Rhames, dan Jason Scott Lee.



War of The Worlds (2005), War of the Worlds adalah filem alien terbaik sepanjang masa 2005 yang diarahkan oleh Steven Spielberg. Filem ini ditulis oleh Josh Friedman dan David Koepp berdasarkan buku The War of the Worlds oleh H. G. Wells. Filem ini dibintangi oleh Tom Cruise, Dakota Fanning, Justin Chatwin, Miranda Otto, dan Tim Robbins. War of the Worlds adalah mengenai ayah yang bercerai bernama Ray Ferrier. Dia berusaha sebaik mungkin untuk melindungi keluarganya dari pencerobohan asing.



Beyond Skyline (2017), Filem ini mengisahkan seorang detektif bernama Mark yang mesti bertempur dengan makhluk asing yang tiba-tiba memusnahkan City of Los Angeles. Mark memimpin sekumpulan mangsa yang selamat berusaha keluar dari Los Angeles dengan selamat. Filem ini dibintangi oleh Frank Grillo sebagai Mark dan pelakon Indonesia Iko Uwais sebagai Sua.


A Quiet Place (2018) adalah filem seram sci-fi yang dibintangi oleh Emily Blunt, John Krasinski, Millicent Simmonds, dan Noah Jupe. Menceritakan kisah perjuangan hidup keluarga Abott yang penuh dengan nilai keluarga di tengah-tengah keganasan asing yang ganas. Sekumpulan makhluk asing mengganas tamadun manusia. Orang asing ini seperti raksasa dengan banyak proboscis runcing untuk menusuk apa sahaja yang mengeluarkan suara, kerana dia sangat sensitif terhadap suara. Sekuelnya, A Quiet Place Part II, akan keluar pada tahun 2020.

Previous Post Next Post

Contact Form