Data Pelanggan McDonald's Dicuri?

 


Rangkaian makanan segera McDonald's dilanda masalah keselamatan pengguna. Menurut laporan The Wall Street Journal, McDonald's adalah syarikat terbaru yang mencuri data peribadi pelanggannya oleh penggodam.

Tidak seperti serangan baru-baru ini yang melanda CNA Financial dan Colonial Pipeline, McDonald mendakwa ia tidak menangani ransomware, tetapi maklumat syarikat di Amerika Syarikat telah diambil, bersama dengan beberapa data pelanggan di Korea Selatan dan Taiwan.


Dilaporkan pihak syarikat menemui pelanggaran data setelah mengupah seorang perunding untuk menyiasat aktiviti yang tidak dibenarkan pada sistem keselamatan dalaman.


Di AS, data yang diakses merangkumi maklumat hubungan perniagaan untuk francais, kapasiti tempat duduk kedai, dan ukuran kawasan permainan.


Sementara itu, cawangan McDonald di Korea Selatan dan Taiwan mengalami pencurian data peribadi pelanggan dan kejadian ini syarikat akan mengambil langkah untuk memberitahu pengawal selia dan pelanggan yang tersenarai dalam fail.


McDonald menegaskan bahawa tidak ada maklumat pembayaran pelanggan yang terkandung dalam fail yang terjejas.


McDonald's mengatakan operasi perniagaan tidak terganggu oleh pelanggaran data dan dalam beberapa hari mendatang, beberapa cawangan tambahan akan mengambil langkah untuk menangani fail yang berisi data peribadi pekerja.


The Wall Street Journal melaporkan cabang-cabang lain ini termasuk Afrika Selatan dan Rusia, yang keduanya ditandai dalam penyelidikan awal perunding keselamatan.


Sehingga berita ini muncul, belum diketahui sama ada cawangan McDonald di negara lain dipengaruhi oleh pelanggaran data ini atau tidak.


Pelanggaran data yang tidak dibayar dari rangkaian restoran seperti McDonald's tidak begitu parah sehingga mengganggu operasi perniagaan, tetapi ini adalah contoh lain bagaimana syarikat besar juga sering menjadi sasaran mudah bagi penggodam.

Previous Post Next Post

Contact Form