Keanehan Di Sebalik Jack Ma yang 'Dibuang' Xi Jinping


 Jack Ma nampaknya telah diketepikan sepenuhnya. Dia hanya muncul tiga kali sejak Oktober, dan dua kali dalam talian. Syarikatnya Alibaba dan Ant Group disiasat, malah Alibaba mendapat denda yang besar. Ini dianggap aneh kerana boleh membahayakan pemerintah China dan juga presiden, Xi Jinping sendiri.

"Pendekatan sukar ini dapat menjadi senjata bagi para tuan untuk Beijing dengan mencengkam semangat keusahawanan yang telah terbukti penting bagi ekonomi negara yang sedang pesat berkembang," kata CNN .


Bukan hanya syarikat Jack Ma, syarikat gergasi teknologi lain seperti Tencent atau PinDuoDuo disiasat atas tuduhan monopoli atau melanggar hak pengguna. Presiden Xi Jinping mahu mereka menjadi kurang berkuasa. Tetapi di sisi lain, lebih dari $ 600 bilion telah hilang kepada syarikat teknologi gergasi China dalam beberapa bulan terakhir.


Selain Jack Ma yang sepertinya telah hilang, Zhang Yiming sebagai pengasas Bytedance, ibu bapa TikTok, telah mengundurkan diri dari jawatan CEO, diduga kerana dia tidak ingin memiliki nasib yang sama seperti Jack Ma. Sebelum ini, Ketua Pegawai Eksekutif Pinduoduo Colin Huang juga mengundurkan diri.







Keadaan ini dianggap tidak menguntungkan. "Suasana di sekitar landskap teknologi China menjadi semakin beracun. (Pengunduran diri) adalah bukti bahawa ketakutan mengalahkan cita-cita di tengah-tengah ancaman atau hukuman yang lebih buruk bagi mereka yang mencabar sistem ini," kata Alex Capri, rakan di Universiti Nasional Singapura.


Sebenarnya, inovasi dengan mencabar sistem tersebut dianggap memainkan peranan penting dalam peralihan China dari negara miskin ke negara kaya. Kehilangan yang dinamis dan seseorang seperti Jack Ma sebenarnya boleh menyukarkan China untuk mencapai cita-citanya untuk memimpin teknologi dunia pada masa akan datang.


Tetapi mungkin itu adalah pilihan dan risiko yang sanggup ditanggung oleh Xi Jinping. "Salah satu faktor di sebalik serangan terhadap syarikat teknologi adalah keinginan untuk mengurangkan risiko kewangan, misalnya membatasi aktiviti pinjaman Ant," kata Nicholas Lardy dari Peterson Institute for International Economics (PIIE).


"Tetapi alasan lain mungkin ialah keinginan Xi untuk memotong sumber-sumber kuasa alternatif yang akhirnya dapat mencabar dominasi pemerintah China," tambahnya mengapa Jack Ma dan syarikatnya dibatasi.

Keanehan Di Sebalik Jack Ma yang 'Dibuang' Xi Jinping Keanehan Di Sebalik Jack Ma yang 'Dibuang' Xi Jinping Reviewed by thecekodok on 1:57:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.