iPadOS 15 Membawa Ciri Baru, Menjadikan Produktiviti Lebih Maksimum

 


Selain iOS 15, Apple juga memperkenalkan iPadOS 15. Banyak ciri baru diberikan kepada sistem operasi untuk iPad ini, menjadikan produktiviti lebih optimum.

Pelbagai tugas

Sekarang mengerjakan tugas di pelbagai aplikasi lebih mudah daripada sebelumnya. iOS 15 menambahkan menu multitasking baru yang muncul di bahagian atas aplikasi yang membolehkan pengguna memasuki Split View atau Slide Over hanya dengan satu ketukan.



Pengguna sekarang memiliki akses cepat ke Layar Utama ketika menggunakan Split View, sehingga lebih mudah untuk membuka aplikasi yang tepat. Dengan menggunakan rak baru, pengguna dapat melakukan banyak tugas dengan aplikasi berbilang tetingkap seperti Safari dan Halaman, serta mempratinjau e-mel dengan cepat.







Pengalaman menggunakan papan kekunci luaran ditingkatkan dengan sokongan pintasan papan kekunci. Pengguna dapat mengatur dan menukar antara Split View dan Slide Over dengan cepat dengan jalan pintas baru untuk melakukan pelbagai tugas langsung dari papan kekunci.


Widget

Seperti iOS, pengguna kini dapat meletakkan widget antara aplikasi dan Skrin Utama, memberikan lebih banyak maklumat sekilas dan menawarkan pengalaman yang lebih diperibadikan. Dirancang khusus untuk layar iPad yang lebih besar, ukuran widget baru yang lebih besar sangat sesuai untuk memaparkan video, muzik, permainan, foto, dan banyak lagi.


iPadOS 15 juga membawakan widget baru untuk App Store, Find My, Game Center, Mail, dan Contacts. Apple juga menyediakan Perpustakaan Aplikasi, yang secara automatik mengatur aplikasi ke dalam kategori seperti Produktiviti, Permainan, dan Ditambah Terkini. Ikon Perpustakaan Aplikasi diletakkan di dok, memudahkan pengguna mengakses semua aplikasi.


Catatan

Membuat nota pada iPad menjadi lebih baik dengan ciri baru yang memudahkan pengguna mengemukakan idea. Nota berjalan di seluruh sistem dengan Nota Pantas, cara cepat dan mudah untuk mencatat di mana sahaja di seluruh sistem.


Sama ada ketika melayari di Safari atau ketika membuka halaman, pengguna dapat membuka Catatan Pantas di mana saja untuk menulis pemikiran dan menambahkan pautan, memberikan cara mudah untuk kembali ke apa yang mereka lihat.


Catatan juga mempunyai cara baru untuk mengatur, berkolaborasi, dan menangkap maklumat. Terdapat Teg yang memudahkan anda mengkategorikan nota dan mencarinya.


FaceTime

FaceTime membantu pengguna berhubung dengan mudah dengan mereka yang paling penting, dan dengan iPadOS 15, perbualan dengan rakan dan keluarga terasa lebih semula jadi. Pengguna kini dapat berkongsi pengalaman dengan SharePlay sambil berhubung dengan rakan di FaceTime, termasuk mendengar lagu yang dikongsi dengan Apple Music, menonton rancangan TV atau filem yang diselaraskan, atau berkongsi skrin untuk melihat aplikasi yang dikongsi.


Safari

Safari mendapat reka bentuk tab baru yang membolehkan pengguna melihat lebih banyak halaman semasa mereka melayari. Bar tab baru mengambil warna halaman web yang dibuka.


Kemudian ada Kumpulan Tab yang menawarkan cara baru untuk menyimpan dan mengurus tab dengan mudah, dan boleh diselaraskan ke Mac dan iPhone. Safari di iPad kini juga menyokong peluasan web, tersedia dari App Store.


Fokus

iPadOS 15 membawakan ciri yang membantu pengguna memberi tumpuan dan mengurangkan gangguan. Fokus mempunyai keupayaan untuk menyaring pemberitahuan berdasarkan apa yang dilakukan pengguna. Contohnya, mod Kecergasan dikonfigurasikan untuk pengguna semasa berada di gimnasium.


Selain itu ada Ringkasan Pemberitahuan yang menawarkan ringkasan pemberitahuan yang dapat diberikan pengguna kapanpun mereka inginkan, menggabungkan semua item yang paling penting menjadi satu pesan.


Terjemahkan

Aplikasi Terjemahan yang datang ke iPad menjadikan perbualan lebih mudah dan semula jadi. Semasa menggunakan aplikasi Terjemahan, keupayaan terjemahan automatik dapat mengesan ketika seseorang berbicara, dan dalam bahasa apa, sehingga pengguna dapat berkomunikasi secara semula jadi tanpa perlu mengetuk butang mikrofon.


Untuk perbualan yang lebih peribadi, pandangan tatap muka membolehkan dua orang duduk bersemuka dengan iPad di antara mereka dan melihat terjemahan perbualan dari pihak mereka sendiri.


Teks, bahkan tulisan tangan, dapat diterjemahkan di iPad dengan memilih dan menekan pilihan Terjemahkan. Dalam kombinasi dengan Teks Langsung, pengguna bahkan dapat menerjemahkan teks dalam foto


Swift Playgrounds

Swift Playgrounds ada di sini di iPad, menawarkan cara baru untuk membuat aplikasi dan memasukkannya ke App Store kepada sesiapa sahaja. Swift Playgrounds sendiri adalah kaedah terbaik dan termudah untuk belajar pengekodan.



Peranti iPadOS 15.

Pembangun boleh mencuba iPadOS 15 mulai Selasa (8/6/2021). Apple akan menghantar versi Public Beta pada bulan Julai, dan versi terakhir pada bulan September.


iPad Pro 12.9 inci (generasi ke-5)

iPad Pro 11 inci (generasi ke-3)

iPad Pro 12.9 inci (generasi ke-4)

iPad Pro 11-inci (generasi ke-2)

iPad Pro 12.9 inci (generasi ke-3)

iPad Pro 11-inci (generasi pertama)

iPad Pro 12.9 inci (generasi ke-2)

iPad Pro 12.9 inci (generasi pertama)

iPad Pro 10.5 inci

iPad Pro 9,7 inci

iPad (generasi ke-8)

iPad (generasi ke-7)

iPad (generasi ke-6)

iPad (generasi ke-5)

iPad mini (generasi ke-5)

iPad mini 4

iPad Air (generasi ke-4)

iPad Air (generasi ke-3)

iPad Air 2

iPadOS 15 Membawa Ciri Baru, Menjadikan Produktiviti Lebih Maksimum iPadOS 15 Membawa Ciri Baru, Menjadikan Produktiviti Lebih Maksimum Reviewed by thecekodok on 2:00:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.