Review Deebot T9, Rakan Robot untuk Membersihkan Rumah


 Di era normal baru, terdapat lebih banyak inovasi teknologi untuk kehidupan bersih. Robot Deebot T9 boleh menjadi rakan baru untuk membersihkan rumah.

Ecovacs Robotics sebagai pembuat robot perkhidmatan rumah, telah melancarkan robot barunya Deebot T9 sejak akhir April 2021. Robot baru ini sedang diuji pada kami.


Seperti apa ulasannya? Lihat ulasan berikut:


1. Pembungkusan dan Reka Bentuk

Di dalam kotak pembungkusan Deebot T9, kami akan menerima 1 robot, stesen dok untuk mengecas, manual, sepasang berus sisi atau penyapu dengan tiga pemegang, Sistem Ozmo Pro Oscilating, kapsul penyegar udara, ruang penyegar udara dan 10 pel pakai buang.


Unit robot Deebot T9 berbentuk bulat dengan berat 5.8 kg dan diameter 35.3 cm. Tinggi 9,36 cm, cukup rendah untuk muat di bawah kerusi atau meja di rumah.


Dari penampilannya, terdapat banyak sensor di sana. Di bahagian atas terdapat semacam kepala yang sebenarnya adalah Sensor Jarak Jauh TrueMapping. Di bahagian depan juga terdapat TrueDetect 3D Sensor.


Di bahagian bawah terdapat 2 roda bergerak dan 1 roda universal untuk berpusing. Terdapat 2 slot untuk pemasangan penyapu dan Carpet Detection Sensor. Terdapat 6 Sensor Anti-drop dan sapu utama di perut robot yang disambungkan ke ruang debu. Semua kotoran akan datang dengan cara ini.


2. Operasi

Untuk operasi, ada beberapa perkara yang mesti dipertimbangkan. Pertama, adalah idea yang baik untuk memindahkan sebanyak mungkin kerusi, kipas dan perabot lain yang boleh menghalangi. Tutup juga pintu ke bilik untuk menghadkan kawasan yang akan dibersihkan.


Robot Deebot T9 cukup pintar untuk mengenali halangan. Namun, dia akan dapat membersihkan lantai dengan lebih cepat jika kita meminimumkan kemungkinan melakukan manuver.


Kedua, penempatan Docking Station dengan betul. Ia memerlukan ruang kosong 1.5m x 1m. Kami  pernah cuba memasang stesen dok dengan ruang yang lebih sedikit daripada itu, robot itu terganggu untuk kembali ke Docking Station.


Ketiga, aplikasi Ecovacs Home untuk mengawal robot Deebot T9. Aplikasi Ecovacs Home boleh dimuat turun di App Store dan Google Play Store. Aplikasi ini penting untuk memberi pesanan kerja, jadual kerja, membuat nota kerja dan memetakan rumah ke bentuk 3D.


3. Ciri Ujian

Membersihkan lantai

Semasa pertama kali menggunakan Deebot T9, kami menghubungkan unit robot ke aplikasi melalui pengimbasan kod bar atau menambahkan robot. Sambungan ini juga memerlukan rangkaian WiFi. Pastikan Docking Station dipasang di kawasan yang tidak terganggu oleh barang lain. Deebot T9 boleh mula beroperasi dari stesen dok atau tidak dan kemudian pengguna memerintahkannya untuk pergi ke stesen dok


Ketika pertama kali mula menjalankan perintah pembersihan lantai, terdapat dua ciri utama yang berfungsi di sini: TrueMapping 2.0 dan TrueDetect 3D 2.0. Robot ini pertama kali akan mengelilingi bilik untuk dibersihkan. Jangan lupa memasukkan kapsul penyegar udara ke dalam ruang tunggal. Ciri TrueDetect 3D 2.0 kelihatan cukup memuaskan di mana Deebot dapat melakukan manuver pada kaki meja atau kerusi yang tidak dapat digerakkan.



Ketika menghadap ketinggian lantai - biasanya terdapat perbezaan ketinggian 3 cm antara bilik tidur dan ruang makan - Deboot T9 masih boleh memanjatnya. Tetapi ia kembali kepada pengguna, sama ada membersihkan setiap bilik atau semua bilik sekaligus. kami memilih untuk membersihkan bilik satu persatu.


Deebot T9 juga nampaknya dapat mengesan hujung lantai yang tinggi, dia berhenti hingga ke hujung sehingga dia tidak jatuh dari tangga. Walaupun dalam manual, ada cadangan untuk menutup kawasan hujung lantai Walau bagaimanapun, 6 Anti-drop Sensor di bahagian bawah robot berfungsi dengan baik.


Setelah memetakan di sekitar lantai, maka Deebot T9 berfungsi dengan melakukan gerakan berulang-alik menyapu kawasan lantai dengan berus sisi. Ketika diuji pada kami, dia dapat membahagikan lantai menjadi beberapa sektor, bekerja satu demi satu, tetapi juga pernah bekerja di seluruh lantai sekaligus.


Sekiranya anda menghadapi permaidani, ada sensor untuk mengesan karpet dan melakukan fungsi vakum. Kami juga dapat membuat Batas Maya melalui aplikasi dan robot akan berfungsi mengikut had maya yang telah ditetapkan. Untuk kawasan seluas 15m2, ia akan dilakukan hanya dalam 10 minit. Tetapi nampaknya, semakin banyak rintangan, semakin lama robot ini berfungsi, kerana ia harus banyak bergerak.


Mengemop lantai

Untuk mengepel lantai terdapat ciri Sistem Mop Berosilasi elektrik OZMO ™ Pro 2.0. Caranya, keluarkan petak penyegar udara dan gantikan dengan Sistem Pengayun Pro OZMO. Isi air bersih di petak air hingga maksimum 180 ml. Kemudian, pasangkan mop Pad Pakai Pakai. Pastikan tidak ada air yang masuk ke sambungan elektrik.


Bayangan awal kami ialah robot ini akan mengepel kain yang mengalir dengan air. Walau bagaimanapun, sistem ayunan elektrik menggetarkan pel 480 kali seminit. Ia agak mengejutkan pada awalnya, tetapi tidak terlalu bising dan terbiasa setelah sekian lama.


Terdapat sedikit keraguan sama ada semua kawasan dapat dilap, memandangkan pel ini lebih pendek daripada diameter robot. Namun, ketika anda melihat jejak pel, ternyata bahawa pel ini telah diatur agar tidak meninggalkan kawasan yang tidak tersentuh.


Masa untuk mengepel dan mengepel lebih kurang sama. Sekali lagi, jumlah perabot akan mempengaruhi masa robot berfungsi kerana harus melakukan manuver.


Bau bilik

Setelah selesai menyapu, Deebot T9 akan kembali ke Docking Station yang juga melakukan fungsi pengisian. Semasa di Docking Station, ada tombol yang muncul di aplikasi untuk mengaktifkan fitur Air Refreshner, robot akan mengeluarkan aroma harum dari petak Air Refreshner.


Walau bagaimanapun, jika petak masih merupakan Sistem Pengayun Pro OZMO, anda mesti menggantinya terlebih dahulu dengan petak Air Refreshner. Baunya lembut dan berbau harum untuk memewangi bilik dan boleh dipesan untuk berhenti pada bila-bila masa.


Proses membersihkan habuk dan kotoran yang terkumpul juga mudah dilakukan. Terdapat bekas khas untuk kotoran yang mudah dikeluarkan dan membuang isinya ke dalam tong sampah. Terdapat juga penyapu kecil dan alat pemotong untuk membersihkan rambut atau serat yang tersekat di penyapu. Praktikal!


4. Kesimpulan

Setelah beberapa kali mencuba, kami menganggap Deebot T9 adalah robot yang boleh dipercayai untuk membantu membersihkan rumah. Sensor berfungsi dengan baik dan pintar untuk menavigasi dari mengelakkan halangan hingga berhenti di hujung lantai.


Namun, robot ini masih mempunyai kelemahan. Deebot T9 tidak dapat mencapai sudut bilik, terutama ketika mengemop. Nasib baik, kawasan-kawasan yang tidak dapat diakses ini hanyalah sebahagian kecil dari jumlah luas lantai yang dapat dijelajahinya.


Secara keseluruhan, robot Deebot T9 boleh menjadi pilihan bagi anda yang ingin memanfaatkan teknologi robotik untuk membersihkan rumah. Mudah digunakan dan dijaga.


5. Spesifikasi Deboot T9

Deboot T9 spesifikasi lengkap

Keluaran 22 April 2021

Dimensi 35.3 cm x 35.3 cm x 9.36 cm

Berat 5.8 kg

Kekuatan vakum 3.000 pa Kekuatan

Tangki habuk 420 ml

Tangki air 180 ml

Bateri 5,200 mAh

Masa pengecasan 6.5 jam

Masa bekerja 2.9 jam

Kebisingan 67 db

Ciri TrueDetect 3D 2.0

Pemetaan Sejati 2.0

OZMO ™ PRO 2.0

Bateri 5,200 mAh (100% dicas dalam 6,5 jam)

Kesambungan WiFi, Pembantu Google, Amazon Alexa, Apple Siri

warna putih


Review Deebot T9, Rakan Robot untuk Membersihkan Rumah Review Deebot T9, Rakan Robot untuk Membersihkan Rumah Reviewed by thecekodok on 8:35:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.