Smartwatch Facebook Dikabarkan Akan Dilancarkan Tahun Depan

 


Facebook dilaporkan sedang membangunkan smartwatch pertamanya. Walaupun belum disahkan secara langsung oleh Facebook, jam tangan pintar ini dikatakan akan dilancarkan pada musim panas depan.

Menurut laporan oleh The Verge, jam pintar Facebook akan mempunyai paparan dwi-kamera, ciri kesihatan dan pesanan. Kamera depan dapat digunakan untuk panggilan video, sementara kamera belakang dapat digunakan untuk mengambil foto dan video ketika dikeluarkan dari casing menonton.


Kamera belakang akan mempunyai resolusi 1080p. Jam tangan itu sendiri akan memiliki bingkai yang terbuat dari keluli tahan karat dengan pilihan warna hitam, putih atau emas, seperti dikutip dari The Verge, Khamis (10/6/2021).



Dua sumber yang biasa dengan projek tersebut mengatakan bahawa Facebook mengintai syarikat pihak ketiga untuk membuat aksesori untuk kamera belakang jam tangan. Dengan cara itu, pengguna dapat melekatkan kamera di tempat lain seperti beg galas.




Pekerja Facebook berhasrat menjual jam pintar ini dengan harga USD 400. Tetapi ada kemungkinan harga akhirnya akan berubah.


Facebook juga menghampiri operator di Amerika Syarikat. Jadi jam tangan pintar ini berkemungkinan menyokong 4G atau 5G sehingga dapat digunakan tanpa perlu menyambung ke telefon bimbit.


Jam pintar itu dikembangkan sebagai sebahagian daripada rancangan CEO Facebook Mark Zuckerberg untuk menjauh dari Apple dan Google, yang semakin mengutamakan privasi pengguna. Dengan jam tangan ini, Facebook dapat mengumpulkan lebih banyak data pengguna tanpa terikat dengan peraturan Apple dan Google.


Tetapi nampaknya Facebook akan tetap berhubungan dengan Google kerana smartwatch ini akan menggunakan versi Android khusus dan akan bergantung pada aplikasi yang sudah ada di platform Google untuk meningkatkan pengalaman pengguna.


Kerana ini adalah jam pintar pertama, Facebook telah menetapkan sasaran penjualan ratusan ribu unit. Jumlahnya sangat kecil berbanding 34 juta unit Apple Watch yang dijual tahun lalu.


Facebook nampaknya cukup yakin dengan alat ini kerana telah mula mengembangkan generasi kedua dan ketiga. Di masa depan, jam pintar itu dirancang untuk digunakan sebagai peranti input untuk kacamata augmented reality yang sedang dikembangkan oleh Facebook.


Facebook belum mengulas mengenai khabar angin smartwatch ini. Dalam tweet, VP Facebook Reality Labs Andrew Bosworth tidak mengesahkan atau menafikan berita ini.


"Kami mengatakan bahawa kami mahu kacamata AR benar-benar berguna - kami melabur dalam teknologi yang menjadikan interaksi itu terasa lebih semula jadi dan intuitif," kata Bosworth di Twitter.


"Ini merangkumi penyelidikan seperti EMG, haptics, antaramuka adaptif yang boleh hadir dalam faktor bentuk pergelangan tangan," dia menyimpulkan.

Smartwatch Facebook Dikabarkan Akan Dilancarkan Tahun Depan Smartwatch Facebook Dikabarkan Akan Dilancarkan Tahun Depan Reviewed by thecekodok on 5:41:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.