6 Inovasi Teknologi Hebat di Olimpik Tokyo


 Olimpik Tokyo menyediakan banyak inovasi teknologi canggih yang digunakan untuk menjadikan permainan lebih menarik untuk ditonton. Pasukan OBS (Perkhidmatan Penyiaran Olimpik) dapat memanfaatkan teknologi ini sehingga penonton dapat merasakan pengalaman pertandingan yang lebih menarik.

Melancarkan Video Sukan, berikut adalah 6 inovasi hebat di Olimpik Tokyo untuk membantu penonton lebih memahami permainan dengan cara baru.



1. Sistem REPLAY MULTI-CAMera

Teknologi ini menawarkan kemampuan untuk menggerakkan tindakan pada satu titik waktu tertentu dan menontonnya dari pelbagai sudut. Kesannya serupa dengan adegan aksi dalam filem 'The Matrix' di mana kamera kelihatan berputar 360 darjah di sekitar pelakon utama sambil melayang di udara atau mengelak peluru. Di tempat-tempat tertentu, akan ada 60 hingga 80 kamera 4K yang ditempatkan di lokasi yang sesuai untuk menjadikan sudut tontonan optimum tanpa halangan.


Teknologi ini digunakan dalam sukan: Bola Keranjang 3 × 3, Gimnastik, Trek & Padang Atletik, Berbasikal Gaya Bebas dan Balapan BMX, Golf (Lubang 14 Tee), Final Wanita Bola Sepak, Jalan Luncur Jalan, Panjat Sukan, Bola Tampar.


2. Penjejakan Imej 2D

Berbanding dengan penjejakan langsung yang bergantung pada kedudukan GPS atau peralatan tanpa wayar, penjejakan gambar 2D didasarkan pada teknologi pemprosesan gambar canggih yang membolehkan penjejakan gerakan. Komputer akan membuat 'label' yang dilekatkan pada setiap atlet / kapal sehingga dapat dikenali dengan mudah.


Teknologi ini digunakan dalam sukan: Athletics Marathon and Race Walks, Cycling Road and Mountain Bike, Aquatics Marathon Swimming, Triathlon, Canoe Sprint, Rowing.


3. Penjejakan Atlet 3D (3DAT)

Dibangunkan oleh Intel dan Alibaba, teknologi 3D Athlete Tracking (3DAT) berkuasa AI baru adalah teknologi siaran pertama yang dikembangkan menggunakan kecerdasan buatan. Teknologi ini dicipta untuk meningkatkan pengalaman menonton dengan momen masa nyata. Ini akan memberikan gambaran mendalam mengenai prestasi seseorang atlet berbanding yang lain.


Teknologi ini digunakan untuk sukan: Athletics 100m (termasuk Decathlon), 200m (termasuk Heptathlon), 400m (termasuk Decathlon), Relay 4x100m.



4. Paparan Data Biometrik

Empat kamera akan diletakkan sekitar 12 m dari atlet, memfokuskan pada wajah mereka dan menganalisis sedikit perubahan warna kulit yang dihasilkan oleh pengecutan saluran darah dari video yang dirakam. Penonton akan dapat menyaksikan variasi degupan jantung dan adrenalin yang dialami oleh pemanah ketika mereka menembak anak panah melalui grafik di skrin.


Teknologi ini digunakan untuk sukan memanah.


5. Video TrueView 360

Dengan menggunakan teknologi True View Intel, OBS dapat memaparkan replay yang mendalam untuk pertama kalinya untuk semua perlawanan bola keranjang. TrueView menghasilkan video tiga dimensi (3D), 360 ° melalui rangkaian kamera yang dipasang tinggi di stadium atau arena. Di Tokyo, sejumlah 35 kamera 4K akan dipasang di arena pertemuan Saitama Super Arena untuk merakam video volumetrik yang, setelah diproses, menghasilkan ulangan yang luas dan 360 °.


Teknologi ini digunakan untuk sukan bola keranjang sahaja.


6. Grafik 3D

OBS akan membuat gambaran 3D pegangan tangan dan dinding sehingga kelihatan lebih nyata daripada yang dapat ditangkap oleh kamera. Model 3D ini membolehkan analisis terperinci sudut dinding dan pegangan tangan dan memberi penonton petunjuk tentang bagaimana rasanya mengatasi cabaran pendakian.


Teknologi Augmented Reality (AR) akan digunakan untuk menghasilkan data maya mengenai pegangan tangan, sudut dinding dan laluan. Di dunia maya ini, seseorang dapat memperbesar gambar yang ada, dengan melihat terperinci kecil.


Teknologi ini digunakan untuk sukan mendaki atau mendaki.

6 Inovasi Teknologi Hebat di Olimpik Tokyo 6 Inovasi Teknologi Hebat di Olimpik Tokyo Reviewed by thecekodok on 9:49:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.