InstaForex

Ikuti Apple, Samsung Juga Mengejar Penyebar Bocoran Gadget


Beberapa waktu yang lalu, Apple dilaporkan memberikan surat peringatan kepada bocor iPhone dari China. Kini beredar maklumat yang mendakwa bahawa Samsung mengikuti langkah serupa.

Salah satu alat bocor gadget yang disasarkan oleh Samsung adalah Max Jambor dari laman AllAboutSamsung. Dalam tweet di akaun Twitternya, Jambor mengatakan bahawa dia menerima tuntutan pelanggaran hak cipta dari Samsung.

"Samsung saat ini mulai menuntut hak cipta foto dan video produk mereka yang belum dirilis," kata Jambor dalam tweetnya, seperti yang dikutip oleh Android Authority, Sabtu (9/7/2021).



"Beberapa foto yang bocor akan hilang dalam beberapa hari ke depan. Ini baru permulaan," lanjutnya












Selain Jambor, salah satu alat bocor gadget terkenal, Evan Blass, juga menunjukkan bahawa dia akan menghapus posnya yang mengandungi bahan mengenai produk Samsung.


Dalam tweet berikutnya, Jambor menegaskan bahawa Samsung hanya mengejar sumber yang membocorkan maklumat itu, bukan media atau blogger yang melaporkannya. Syarikat Korea Selatan juga hanya menyasarkan pihak yang membocorkan rendering dan aset rasmi sebelum produk dilancarkan.


Walaupun Samsung telah menuntut pelbagai foto dan video peranti, kebocoran seperti ini biasanya tersebar dengan cepat. Amalan ini juga nampaknya tidak dapat menghalang penyebaran khabar angin dalam bentuk teks.


Langkah seperti ini sedang dilakukan oleh banyak vendor telefon bimbit untuk mengelakkan alat terbaru mereka bocor sebelum pelancaran rasmi. Selain Apple dan Samsung, Xiaomi juga melakukan perkara serupa.


Tidak lama dahulu, seorang blogger dari China meminta maaf kepada Xiaomi kerana membocorkan Mi 10 Ultra melalui video unboxing. Kerana melanggar perjanjian kerahsiaan (NDA), blogger tersebut harus membayar pampasan sebanyak 1 juta Yuan.

Previous Post Next Post