iPhone Diintip oleh Perisik Israel, Ini adalah Mesej Bos WhatsApp kepada Apple

 


IPhone, yang mempunyai fitur keselamatan dan privasi, telah disusupi oleh perisian intip Pegasus yang dibuat oleh syarikat Israel, NSO Group. Bos WhatsApp Will Cathcart juga memberi nasihatnya agar Apple menangani perisian intip ini.

Pegasus kembali ke perbincangan setelah Amnesty International mendedahkan senarai yang mengandungi ribuan nombor telefon yang disyaki menjadi sasaran perisian intip. Sebilangan daripada nombor ini adalah milik presiden, menteri, aktivis dan wartawan.


WhatsApp sendiri juga sangat biasa dengan perisian intip Pegasus. Pada tahun 2019, 1.400 pengguna WhatsApp menjadi sasaran perisian intip Pegasus, sehingga aplikasi pemesejan menggugat NSO Group.



Dalam temu bual dengan The Guardian, Cathcart memuji Microsoft dan syarikat teknologi lain kerana mendedahkan bahaya perisian hasad. Dia kemudian meminta Apple untuk mengambil langkah serupa.


"Saya harap Apple akan mengambil pendekatan itu juga. Bercakaplah dengan kuat, bergabunglah," kata Cathcart seperti dikutip oleh The Guardian, Selasa (27/7/2021).


"Tidak cukup hanya mengatakan kebanyakan pengguna kita tidak perlu risau. Tidak cukup hanya mengatakan 'oh ini hanya mempunyai ribuan atau puluhan ribu mangsa'."


"Sekiranya ia mempengaruhi wartawan di seluruh dunia, ini mempengaruhi pembela hak asasi manusia di seluruh dunia, itu mempengaruhi kita semua. Dan jika ada telefon bimbit yang tidak selamat, telefon semua orang tidak selamat," tambahnya.


Cathcart mengatakan dia melihat persamaan antara serangan Pegasus terhadap pengguna WhatsApp dan laporan yang diterbitkan oleh Amnesty International. Dia juga mengatakan bahawa dia telah berbincang dengan pemerintah di seluruh dunia mengenai serangan perisian intip Pegasus terhadap pengguna Whatsapp.


Pelanggan utama yang membeli Pegasus dari Kumpulan NSO adalah pemerintah untuk memantau telefon bimbit milik kumpulan pengganas atau penjenayah. Perisian pengintip ini dapat mencuri pelbagai data dari telefon bimbit seperti pesan, foto, e-mel, rekod telefon, untuk mengaktifkan mikrofon.


Ke depan, Cathcart meminta pemerintah di seluruh dunia untuk membuat sistem yang dapat membuat pencipta perisian intip bertanggungjawab terhadap penciptaan mereka.


"NSO Group mendakwa bahawa banyak kerajaan membeli perisian mereka, yang bermaksud bahawa pemerintah, walaupun penggunaannya lebih terkawal, pemerintah membiayai ini," kata Cathcart.


"Haruskah mereka berhenti? Harus ada perbincangan mengenai pemerintah apa yang membeli perisian ini," pungkasnya.

Previous Post Next Post

Contact Form