Review Samsung Galaxy M62, Bateri Jumbo Tahan Berhari-hari

 


Menyasarkan kelas menengah, Samsung Galaxy M62 hadir di pasaran pada pertengahan bulan Jun. Peranti ini menawarkan spesifikasi yang berkelayakan. Ciri yang paling diserlahkan dan titik penjualan utama Galaxy 62 ialah bateri 7,000 mAh.

Dengan kapasiti yang begitu besar, Samsung mendakwa pengguna dapat menonton siri maraton di Netflix selama 33 jam. Atau jika anda suka panggilan video, boleh sampai 19 jam, sementara bagi mereka yang suka permainan, ia dapat digunakan hingga 19 jam.


Selama beberapa minggu terakhir, Kami juga berpeluang untuk mencuba kemampuan Samsung Galaxy M62 dengan varian warna Silver-Green. Bagaimana prestasi dan hayat bateri? mari kita lihat ulasannya.



Reka Bentuk Prismatik



Samsung Galaxy M62 mempunyai paparan prismatik yang menarik dengan kombinasi warna gradien ditambah corak berjalur nipis yang menjadikan telefon ini kelihatan elegan.


Dengan paparan 6,67 inci dengan dimensi 163,9 x 76,3 x 9,5 mm, memegang Galaxy M62 masih bagus dan selesa, terutamanya kerana bahagian tepi badan melengkung sehingga menavigasi di layar cukup mudah.


Mempunyai bateri yang besar terasa semula jadi jika Galaxy M62 mempunyai berat 216 gram dengan ketebalan skrin 9.5 mm. Badan Galaxy M2 diperbuat daripada plastik di mana permukaan skrinnya juga kelihatan berkilat atau berkilat.


Dan memandangkan Samsung tidak menyediakan softcase tambahan dalam pakej penjualan, nampaknya wajib bagi anda untuk membelinya kerana badannya mudah tergores dan juga memerlukan kaca tempered tambahan kerana mudah mendapatkan cap jari di atasnya.


Untuk susun atur butang fizikal di bahagian depan peranti ini 'bersih' hanya ada lubang suara, untuk kamera depan juga terletak di dalam layar telefon bimbit.Di sebelah kanan telefon bimbit terdapat volume +/- dan butang kuasa yang juga berfungsi sebagai sensor pengimbas cap jari di mana ketepatan kelajuan sangat baik serta bahagian kiri tempat untuk slot kad SIM.


Untuk bahagian bawah terdapat lubang pembesar suara, lubang bicu audio 3.5mm dan lubang pengecas USB jenis-C.


Berpusing ke belakang Galaxy M62 terdapat empat kamera yang diletakkan pada modul persegi yang mempunyai corak berjalur. Di bawah modul kamera belakang terdapat lampu kilat LED.


Skrin Medan


Layar Galaxy M62 membawa reka bentuk skrin infiniti-O di mana di layar terdapat lubang pukulan atau lubang kecil yang terletak di tengah atas layar. Lubang pukulan ini disertakan dengan kamera selfie 32 MP yang boleh digunakan untuk merakam 4K @ 30fps.


Bukan hanya berfungsi untuk selfie, kamera depan ini juga berfungsi sebagai buka kunci muka untuk membuka kunci skrin telefon.


Di samping itu, Galaxy M62 mempunyai paparan panel Super AMOLED dengan resolusi Full HD + yang mempunyai resolusi 1080x2400 piksel dengan nisbah skrin-ke-badan 86.7% dan layar dapat mencapai kecerahan hingga 420 nits.


Ini juga menjadikan Galaxy M62 dapat menampilkan visual yang tajam, menyenangkan mata dan kaya dengan warna. Dengan reka bentuk Galaxy M62 yang hampir tanpa bezel, ia menghasilkan aspek skrin yang lebih luas sehingga pengalaman melihat skrin menjadi lebih besar dan lebih luas.


Oleh itu, menonton video yang bagus dan juga bermain permainan akan menyeronokkan dengan skrin Galaxy M62 ini yang telah dilindungi dengan Corning Gorilla Glass 3.


Untuk mengendalikan skrin Galaxy M62 seperti melayari, menatal media sosial, menaip mesej, ia sangat responsif dan lancar tanpa masalah. Tetapi kekurangan tangan kecil nampaknya sukar kerana skrin M6 cukup lebar dan panjang, jadi tidak cukup jika anda hanya menggunakan satu ibu jari, anda harus melakukan kedua-duanya.


Kualiti Kamera


Galaxy M62 dilengkapi dengan empat kamera belakang yang terdiri daripada kamera utama 64 MP (f / 1.8), kamera ultra lebar 12 MP (f / 2.2), sensor kedalaman 5 MP (f / 2.4), dan 5 MP (f / 2.4) kamera makro 2.4).



Terdapat juga banyak fitur kamera, seperti Single Take, Pro mode, AR Doodle, Panorama, Food, Portrait, Hyperlapse, Slo-mo, hingga Super Slow-mo.


Dalam keadaan siang hari atau dengan banyak pencahayaan, kamera belakang Galaxy M62 mampu menangkap dan memberikan foto yang bagus dengan kualiti tajam dan warna semula jadi sesuai dengan objek.


Untuk malam dengan bantuan lampu jalan, kenderaan dan lampu lain, cukup bagus, tetapi jika benar-benar gelap, fitur mod malam diperlukan untuk dapat menghasilkan foto yang lebih jelas walaupun hasilnya cukup bagus.



Untuk kualiti video, Galaxy M62 mampu merakam video sehingga kualiti 4k 30fps. Di samping itu, peranti ini juga menyediakan ciri penstabilan gambar menggunakan EIS yang menghasilkan video yang cukup stabil.


Prestasi dan Bateri Jumbo


Samsung Galaxy M62 sudah menjalankan sistem operasi Android 11 yang dibungkus dengan OneUi 3.1 dengan antara muka Samsung yang khas. Untuk otak, peranti ini dipacu oleh Exynos 9825, cip buatan 7 nm ini pernah menggerakkan Samsung Galaxy Note 10


Galaxy M62 juga disokong oleh RAM 8 GB dengan ROM berkapasiti 256 GB, jumlah storan ini juga menjadikan prestasi peranti sangat baik dengan melakukan pelbagai aktiviti anda. Tetapi jika anda merasa tidak mencukupi, anda masih boleh menambahkannya dengan memasang microSD yang menyokong sehingga 1 TB.


Pengalaman kami  ketika membuka banyak aplikasi, berbilang tugas, menonton video streaming di Netflix atau YouTube dan menatal melalui media sosial pada peranti ini berjalan lancar tanpa halangan.


Titik penjualan utama Galaxy M62 adalah kapasiti bateri besar yang disokong oleh 7,000 mAH dengan sokongan untuk Pengecasan Super Cepat 25 watt. Di dalam kotak, Samsung telah memasukkan penyesuai dengan output 25 watt.


Telefon ini sangat tahan lama dengan penggunaan harian tanpa permainan berat seperti hanya menatal di media sosial, mendengar lagu hingga menonton streaming, bateri ini masih bertahan lebih dari dua hari.


Sesuai dengan tuntutan Samsung, kami kebanyakannya menggunakan peranti ini untuk menonton video di Netflix dan YouTube di mana durasinya boleh berjam-jam dan bateri masih bertahan, misalnya dari 100% ia hanya berkurang sekitar 30% dengan tempoh menonton selama berjam-jam.


Selain itu, kerana memiliki daya bateri, Galaxy M62 juga dapat digunakan untuk mengecas bateri telefon bimbit teman atau keluarga yang habis. Keupayaan ini berkat ciri bahagian kuasa berwayar.


Ia mengambil masa lebih kurang 2 jam untuk mengisi semula bateri Galaxy M62, ia cukup lama, walaupun, walaupun terdapat pengecasan pantas, memandangkan kapasiti bateri yang besar, itu dapat difahami.


Untuk kemampuan lain, Galaxy M62 mempunyai kemampuan pembesar suara Dolby Atmos, NFC, tetapi sayangnya telefon ini belum dilengkapi dengan sambungan 5G yang di pasaran telah mula dilaksanakan.


Kesimpulannya


Samsung Galaxy M62 ini sesuai untuk anda yang mempunyai aktiviti tinggi, terutama bagi pekerja lapangan yang tidak perlu bimbang kehabisan bateri. Prestasinya juga cukup baik walaupun menyasarkan kelas menengah tetapi ini adalah telefon utama dengan kemampuan yang dimilikinya.


Tetapi Galaxy M62 juga menyenangkan untuk menonton video sepanjang hari di rumah, terutamanya jika anda menyukai drama (drama Korea Selatan), memandangkan keadaan semasa adalah wabak di mana kita harus tinggal di rumah untuk mencegah penyebaran virus secara lebih luas mempunyai telefon bimbit bateri yang besar juga dapat membantu hiburan di rumah yang boleh bertahan selama berhari-hari.

Previous Post Next Post

Contact Form