Parah, Elon Musk Dituduh Hobi Menjerit dan Marah Pekerja

 


Sebuah buku baru mengenai Elon Musk dan Tesla, bertajuk Power Play: Tesla, Elon Musk and the Bet of the Century, telah dikeluarkan oleh wartawan Wall Street Journal, Tim Higgins. Buku ini mengandungi pelbagai 'ulser' Elon Musk, walaupun sudah tentu kebenarannya masih perlu dibuktikan.

Salah satunya membincangkan Elon yang suka marah kepada pekerja Tesla, malah bersumpah. Walaupun mereka mempunyai beban kerja yang tinggi dan sering bekerja lebih masa, Elon tidak mahu mengeluh kerana dia juga bekerja keras.


"Saya mungkin berada di pulau peribadi saya dengan supermodel telanjang dan minum, tetapi tidak," katanya, seperti dikutip Daily Mail.



Pada tahun 2016, dia marah pada seorang eksekutif yang meminta pekerja Tesla diberi cuti. "Saya juga di kilang dan bekerja sangat keras, jadi saya tidak mahu mendengar betapa sukarnya orang lain di kilang," katanya.


Sekiranya pekerjaan pekerja dianggap kekurangan beras, Elon Musk tidak teragak-agak untuk menjerit. Higgins menceritakan bahawa Musk pernah menyerang pasukan kejuruteraan Tesla satu demi satu kerana menganggap pekerjaan mereka sebagai sampah. "Siapakah kamu," teriaknya.


Pada satu pengurus, Elon tidak berpuas hati dengan pekerjaannya sehingga dia juga memarahinya. "Saya fikir saya memecat anda semalam," katanya.



Elon juga dikatakan suka bermain api sekiranya pekerja tersebut dianggap tidak cekap. Malah pembantu peribadi yang telah bekerja dengannya selama 12 tahun dipecat ketika dia memohon kenaikan gaji. Mengenai perkara ini, Elon menafikannya.


Elon sendiri terkenal suka bekerja keras dan tidak teragak-agak untuk tidur di kilang ketika Tesla menghadapi masalah untuk menghasilkan kereta pada masa lalu. Elon Musk pernah mengakui bahawa dia tidak mempunyai masa untuk pulang, bahkan tidak mandi.

Previous Post Next Post

Contact Form