3 Cara Melindungi Sembang dalam Aplikasi Signal


Setelah kemas kini ke dasar privasi WhatsApp, banyak orang telah beralih ke aplikasi pesanan lain, termasuk Signal.


Aplikasi ini diramalkan sebagai aplikasi pesanan paling selamat di antara pesaing lain. Walau bagaimanapun, di luar ciri keselamatan yang ditawarkan aplikasi, terdapat beberapa cara pengguna boleh mencuba perbualan mereka di Signal.


1. Tetapkan Paparan Pemberitahuan


Paparan pesan pada pemberitahuan yang muncul memudahkan pengguna membaca pesan secara singkat. Namun, untuk mesej penting yang bersifat peribadi, ini pasti akan dianggap bocor, jika dilihat oleh orang lain.


Selain itu, pemberitahuan yang muncul seringkali dibawa secara tidak sengaja ketika pengguna mengambil tangkapan layar di luar aplikasi Isyarat.


Nasib baik, versi Android dan iPhone Signal membolehkan pengguna menyamarkan kandungan pemberitahuan sebagai tetapan aplikasi. Untuk menyembunyikan kandungan pemberitahuan dalam Isyarat, buka aplikasi kemudian ketuk ikon profil di sudut kiri atas skrin.


Kemudian, ketuk "Pemberitahuan" diikuti dengan "Tunjukkan" di bawah Isi Pemberitahuan. Selanjutnya akan muncul beberapa pilihan, seperti Nama, Kandungan, dan Tindakan. Ini adalah tetapan lalai, yang tidak menyembunyikan apa pun dalam pemberitahuan.


Hanya Nama yang akan menyembunyikan isi mesej tetapi menunjukkan dari siapa asalnya.


Tiada Nama atau Kandungan yang akan menyembunyikan segalanya, termasuk nama dan mesej.


2. Pengesahan Rakan Sebaya


Tidak seperti aplikasi pemesejan lain, Signal membolehkan pengguna mengesahkan siapa dia bercakap dengan menggunakan rangkaian kod yang dikenali sebagai Nombor Keselamatan.


Untuk melihat 'Nombor Keselamatan' perbualan, ketuk nama kenalan di bahagian atas perbualan dan pilih 'Lihat Nombor Keselamatan' pada skrin seterusnya.


Ini juga dapat dilakukan dengan mengetuk kod QR untuk meluncurkan kamera untuk mengimbas nombor rakan sembang (atau sebaliknya) untuk mempercepat prosesnya. Anda kemudian boleh menandakan kenalan sebagai disahkan menggunakan butang di bahagian bawah skrin.


Secara sederhana, ini akan memastikan bahawa tidak ada orang atau pemintas yang berlaku antara perbualan. Sudah tentu, ini akan memastikan pengguna melakukan perbualan dengan orang yang dimaksudkan.


3. Log keluar dari Peranti Terhubung dari jauh

Setakat ini Signal membolehkan pengguna menyambung sehingga lima peranti tambahan ke Signal sebagai tambahan kepada peranti utama.


Sekiranya beberapa peranti terletak pada jarak yang jauh, misalnya di bandar lain, kami mengesyorkan agar pengguna meninggalkan peranti dengan segera.


Buka Isyarat dan ketik ikon pengguna anda di sudut kiri atas skrin. Ketuk "Peranti Terhubung" dan cari peranti yang ingin anda log keluar dari jauh, tatal ke kiri, ketuk Nyahpaut, kemudian sahkan pilihan untuk menyelesaikan proses log keluar.