Cara memastikan telefon bimbit Android kebal dari serangan penggodam


 Hampir semua orang di dunia menggunakan telefon pintar. Semua aktiviti dari media sosial, foto, agenda, hingga perbankan semuanya berada dalam satu tangan. Oleh itu, penting untuk memperhatikan telefon bimbit yang anda gunakan sekarang agar dilindungi daripada penggodam dan jenayah siber.

Jadi, untuk melindungi telefon bimbit, terutama Android dari serangan penggodam, Berikut adalah 4 petua mudah yang boleh anda cuba.


1. Kemas kini sistem operasi dengan segera

Perkara yang paling penting adalah memastikan telefon pintar dikemas kini dengan kemas kini sistem operasi terkini. Walaupun kadang-kadang menunda-nunda, ini adalah perkara pertama yang perlu dilakukan.



Pertama, pastikan telefon bimbit anda terkini dengan kemas kini firmware sistem operasi terkini yang akan memastikan telefon bimbit anda dilindungi dari ancaman terbaru.


Kami mengesyorkan agar anda memperbaruinya jika telefon Android anda memberikan kemas kini perisian terbaru, detikers. Biasanya kemas kini juga akan diberitahu secara automatik. Tetapi tidak ada yang salah dengan memeriksa sekali-sekala di bahagian tetapan untuk melihat apakah ada kemas kini baru yang mungkin anda ketinggalan


2. Muat turun Pengurus Kata Laluan

Dengan memuat turun aplikasi Pengurus Kata Laluan, ini akan sangat membantu mengawal kata laluan yang kami gunakan dalam banyak perkhidmatan. Pengurus kata laluan boleh mencadangkan kata laluan yang kuat dan memantau sama ada anda menggunakan kata laluan yang sama di laman web lain. Anda sudah memahami bahawa seboleh-bolehnya jangan gunakan kata laluan yang sama pada perkhidmatan yang anda miliki.


Muat turun Password Manager untuk melindungi semua kata laluan anda dan kemudian aktifkan pengesahan dua faktor pada semua akaun yang menawarkannya, yang semestinya terdapat di kebanyakan aplikasi dan akan melindungi dari penggodam walaupun kata laluan diperoleh.


Selain itu, aplikasi ini juga dapat digunakan untuk memantau semua alat yang kita gunakan dan penyemak imbas.


3. Pasang aplikasi antivirus

Pada masa ini, banyak vendor antivirus terkenal telah membuat aplikasi mudah alih untuk mengamankan telefon Android. Cukup pilih dari syarikat yang mempunyai reputasi tinggi untuk melindungi telefon pintar, misalnya Norton, Bitdefender atau Kaspersky. Tidak ada salahnya membaca ulasan antivirus mana yang paling berkesan.


Penting untuk memuat turun aplikasi antivirus agar telefon anda selamat dari virus dan juga dari malware.


4. Buat kata laluan yang kuat

Membuat kata laluan yang kuat dalam aplikasi atau perkhidmatan apa pun adalah suatu keharusan. Walaupun kelihatan remeh, jangan mudah menggunakannya dengan memilih kata laluan yang mudah diingat atau mempunyai hubungan rapat dengan diri kita sendiri. Penggodam boleh mendapatkan jackpot kerana mereka dapat meneka dengan mudah.


Jangan lupa untuk mempunyai kata laluan yang baik di telefon Android anda, yang tidak ada hubungannya dengan anda, misalnya, jangan memakai ulang tahun atau perayaan tertentu.