Elon Musk dan Dogecoin tidak dapat dipisahkan


Elon Musk nampaknya tergila-gila dengan Dogecoin, cryptocurrency yang bermula sebagai suka-suka. Dogecoin adalah mata wang digital yang dicipta pada tahun 2013, pengguna dapat membelinya di bursa dalam talian atau menambang.


Dogecoin dulu tidak mempunyai nilai yang tinggi, hingga akhirnya CEO Tesla dan SpaceX mula menge-tweet mengenai cryptocurrency dengan anjing Shiba Inu.


"Satu Kata: Doge," tulisnya. Elon Musk juga sering berkongsi tweet dan meme secara rawak yang berkaitan dengan Dogecoin sehingga tahap kesedaran mengenai cryptocurrency ini meningkat, terutama di kalangan peminat pencipta PayPal.


Elon Musk tweet, perdagangan Dogecoin meningkat 50%


Seperti yang dilaporkan pada awal Januari, Ketua Pegawai Eksekutif Indodax Oscar Darmawan menyedari bahawa terdapat kenaikan harga setelah Elon Musk mengatakan Dogecoin adalah aset crypto kegemarannya di Twitter.


"Elon Musk mengatakan Doge adalah aset kripto kegemarannya di Twitter. Orang melihat ketika itu mereka membeli Doge. Kerana permintaannya sangat besar, ia pasti mempengaruhi harganya," kata Oscar Darmawan dalam kenyataannya.


Oscar mengatakan harga aset kripto Dogecoin telah meningkat secara mendadak pada tahun lalu. Namun, itu tidak mempengaruhi syarikat Elon Musk Tesla untuk melabur dalam Dogecoin.


Tesla bulan lalu memilih untuk melabur dalam Bitcoin, cryptocurrency yang menjadi peneraju pasaran. Pelaburan Tesla dalam Bitcoin mencapai USD 1,5 miliar atau sekitar Rp 21 triliun. Namun, kekasih Grimes mendedahkan bahawa apa yang dilakukan Tesla mengenai keputusan itu tidak menggambarkan pendapat peribadinya.


Menariknya, Musk telah menawarkan untuk membeli Dogecoin dari penimbun yang disebutnya sebagai 'ikan paus crypto'. Menurutnya, pemegang besar ini adalah satu-satunya perkara yang menghalang Dogecoin menjadi mata wang utama


"Sekiranya pemegang Dogecoin utama menjual sebahagian besar syiling mereka, mereka akan mendapat sokongan penuh saya. Saya sebenarnya akan membayar dalam dolar jika mereka membatalkan akaun mereka," katanya.


Pakar juga sering berkongsi pendapat mereka mengenai minat Elon Musk terhadap Dogecoin dan kesannya. Dari ini, nampaknya anda dapat segera menerangkan seberapa besar pengaruh Elon Musk di pasaran. 


Elon Musk dan Dogecoin tidak dapat dipisahkan Elon Musk dan Dogecoin tidak dapat dipisahkan Reviewed by thecekodok on 3:20:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.