Ini adalah permainan PC yang kini popular di Steam


Beberapa waktu yang lalu ada permainan baru yang masuk ke senarai penjualan permainan di Steam Early Access. Permainan ini disebut Valheim, dibuat oleh pemaju indie Iron Gate.

Valheim adalah permainan bertahan dengan tema Viking, dan dapat dibeli dengan harga USD 20. Dan pada 10 Februari - 8 hari setelah dilancarkan - Iron Gate mendakwa Valheim telah menjual 1 juta salinan.


Kemudian, lima hari kemudian, penjualan Valheim didakwa mencapai 2 juta salinan, dan meningkat menjadi 3 juta salinan pada 19 Februari, sekitar 2 minggu setelah dikeluarkan.


Pada hari terakhir penjualan Steam pada 15 Februari, Valheim dicatatkan sebagai permainan terlaris di platform, di hadapan Rust, Sea of ​​Thieves, Halo: The Master Chief, dan Hades. Walaupun Valheim tidak mendapat potongan harga pada acara tersebut.


Bukan sahaja penjualannya sangat tinggi, kini Valheim juga merupakan permainan ke-2 paling banyak dimainkan di Steam. Dalam posisi ini mereka bersaing dan mengatasi banyak permainan yang telah wujud sejak sekian lama.


Sebut saja Dota 2, PUBG, Apex Legends, GTA V yang secara langsung dikuasai oleh Valheim. Kemudian kedudukan Counter-Strike: Global Offensive, yang dimainkan oleh 425 ribu orang, diikuti oleh Valheim dengan 300 ribu pemain.


Perjalanan dan pencapaian Valheim adalah serupa dengan apa yang berlaku pada PlayerUnknown's Battlegrounds (PUBG), yang merupakan lulusan 'Steam Early Access', dan juga mencatat jumlah pemain serentak pada masa mereka, mengalahkan permainan battle royale lain seperti Fortnite, Apex Legends, dan Call of of Duty Warzone.


Namun, PUBG mengambil masa berbulan-bulan untuk mencapai tonggak yang dapat dicapai oleh Valheim dalam masa kurang dari sebulan. Namun, Valheim sendiri adalah permainan dengan genre yang berbeza berbanding permainan popular lain di Steam.


Valheim, seperti yang ditulis di atas, adalah permainan bertahan dalam gaya Viking. Dalam permainan ini, anda akan dijemput untuk memburu dan menanam tanaman, menggali, memotong, dan pelbagai perkara lain untuk bertahan hidup.


Anda akan terus meningkatkan keupayaan alat yang anda miliki untuk menjadikannya lebih cekap semasa digunakan. Akhirnya anda akan dapat membina kubu dan kapal.