Pengguna Android, ini adalah 3 aplikasi alternatif selain Clubhouse

 


Aplikasi berasaskan sembang suara, Clubhouse, baru-baru ini menjadi topik perbualan hangat. Nama itu hilang setelah Elon Musk menggunakannya.


Sayangnya, ramai pengguna Android ingin mencubanya tetapi aplikasinya masih terhad pada sistem operasi iOS (iPhone).


Ternyata, ada aplikasi lain yang sepertinya layak menjadi alternatif kepada Clubhouse. Aplikasi ini juga dikatakan mempunyai fitur sembang suara yang tentunya juga eksklusif, tidak kurang dari aplikasi yang sedang popular sekarang.


Berikut adalah tiga aplikasi berasaskan sembang suara sebagai alternatif kepada Clubhouse.


Aplikasi pertama adalah Discord. Discord pada mulanya muncul sebagai aplikasi yang berguna untuk menghubungkan pemain, tetapi baru-baru ini mereka menyatakan bahawa mereka ingin menjadi lebih inklusif dengan menjenamakannya semula sebagai "Tempat berbual anda".


Sama seperti Clubhouse, di Discord anda boleh membuat 'saluran' berasingan dengan topik yang anda suka. Anda kemudian boleh menjemput sesama ahli Discord ke saluran ini untuk berkomunikasi, baik melalui teks atau suara.


Sementara itu, beberapa sembang meminta anda berteman dengan tuan rumah untuk mendapatkan kemasukan. Tetapi selain daripada itu, anda boleh mampir untuk mengisi dan kemudian diam-diam pergi tanpa dipanggil.


Discord mempunyai kualiti suara yang tidak kalah dengan aplikasi lain. Discord kini mempunyai lebih daripada 100 juta muat turun di Google Play Store.


Aplikasi seterusnya adalah Pinch, yang juga sama dengan Discord, sebagai media komunikasi antara pemain.


Pinch dapat beroperasi di latar belakang sistem, sehingga pengguna dapat bermain atau membuka aplikasi lain secara serentak ketika berbual.


Dalam aplikasi ini, pengguna dapat membuat saluran khas dan diisi oleh beberapa orang. Seperti Discord atau Clubhouse, kesan eksklusif kembali dengan ciri ini.


Walaupun ia dirancang untuk pemain, ada kemungkinan Pinch adalah pilihan untuk anda menambah pengalaman berbual di ruangan eksklusif.


Pinch telah dimuat turun oleh lebih daripada 50 ribu pengguna di Google Play Store. Tidak jauh dari waktu pelepasan Clubhouse, Pinch dilancarkan pada 29 Jun 2020.


 Laman dan aplikasi media sosial telah lama dikenali sebagai alat untuk mencari kerja dan membina rangkaian, dan pada bulan Disember 2020 Twitter mengumumkan versi beta fungsi baru mereka, Audio Spaces.


Seperti Clubhouse, Audio Spaces akan membolehkan pengguna memasuki ruang maya di mana anda boleh berhubung dengan pengikut lain secara lantang atau membenarkan mereka mendengar.


Audio Spaces kini dalam versi beta, yang dijadualkan akan dikeluarkan tahun ini.


Nampaknya aplikasi ini akan menjadi pilihan di masa depan untuk menambah pengalaman sembang suara bagi penggunanya.


Terdapat banyak aplikasi lain yang menawarkan ciri berasaskan sembang suara. Namun, seperti Spoon, aplikasi tersebut akan ditutup pada bulan Maret 2021. Selain itu, ada aplikasi Team Speak 3 di Google Play Store.